NULL Skriv ut sidan - Wallenius

Anbytarforum

Titel: Wallenius
Skrivet av: Harald K. Wallenius skrivet 2003-03-29, 00:28
Hei Tommi
 
Takk for ditt svar, om at du vil forsøke og finne min farfar David Wallenius. Noen flere opplysninger: Min farfar David kom over grensen til Finnmark, Norge og ut til Hasvik kommune -
nærmere bestemt Breivik på Sørøya.
Han var da samboer meg mor til min far - hennes  navn er: Ane Kristine Mathisen født 1867. 
Minnes at min far har fortalt at hans far kom til
Norge i 1903 og reiste derfra tidlig på året i 1905 - samme år som min far Peder ble født men den 17/9-05
Jeg har fått opplysninger fra Stockholms Statsarkiv om en Johan David Wallenius født 23. mars 1862 og var ansatt hos C.G.Hedens pianofabrik som pianoarbetrare.
Han var inneboende hos enken Maria Christina Cederkvist på Grevgatan 39 i Østermalms forsamling. Det finns ingen uppgift om vare sig in-eller utflytting. Ytterligare uppgifter om honom har inte påtreffast då han vid tidspunkten før mantalskrivningen var skriven i Helsingfors i Finland. Blir da henvist til arkiv i Helsingfors.
 
Jeg er også på internett inne på Vildawebben og har der kommet i kontakt med en Helena Wallenius i Sverige som har sin slekt fra Luleå. Hennes far hete Anders Wallenius og farfar Juhani eller Johannes. Hennes farmor hete Elina ..f Ryska Karelen. Farfaren hennes hadde også en bror som var med vid slaget i Viborg, men ble hemskikad efter 3 dagar pga. at han gjorde bort sig ... hun kommer inte riktig i håg namnet...(KM) Matti Wallenius.. han var b la  Admiralgeneralstabshef eller noe lignende og var Lappoman, det står om han i bøkene om 1; verdskrig.
Dette her er spennende, og håper at det kan gi
resultater.
Kan skrive litt mere senere.
Hilsen Harald Karlsen Wallenius