NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 december, 2011
Skrivet av: Göran Jeppsson skrivet 2009-07-26, 20:22
Hej Stefan!  
 
Du får gärna ta del av den namnlista vi håller på att skriva. Får jag din emailadress så skickar jag den till dig.  
 
När det gäller den Margaretha Herlitz som dog 1724 och var gift med Johan Ahlbom, så var hon alltså dotter till stamfadern för allmogegrenen David Eliasson Herlitz f 25/6 1668 i Väskinde.  
 
Du skriver i ett av dina svar: Det finns en föreningsskrift i Domboken för Norra Häradet den 16 februari 1725  
 
[color=0000ff]Var kan vi skaffa en kopia på denna text?[/color]  
 
Du skriver också i ett senare svar: Artikeln heter AHLBOM + HERLITZ = SANT Av Karin Felderman och återfinns på sidan 22 i Hellvi-Nytt Nr 2 1995.  
 
[color=0000ff]Var kan vi skaffa en kopia på detta ex av Hellvi-Nytt?[/color]  
 
Beträffande Strandridargården och det praktfulla skåpet du nämner har min sambo och jag beskådat detta nyligen. Vi har nämnligen besökt Strandridargården i Kyllaj i början av juni i år och vi fick då en personlig visning av Johan Ahlboms bostad.  
 
Anledningen till detta är att min sambos farmors farmor bott här och gården har också varit i släktens ägo. (Jag återkommer med årtalen till dig!) Hennes namn är Emma Johanna Antoinetta Herlitz f 1886 i Lärbro, dotter till David Johan Mathias Laurentius Herlitz och hans hustru Amanda Antoinetta Ahlqvist. Vi har funnit dem i Nyberg Gotländsk släktbok 1910 - 1938  
 
Emma Johanna Antoinetta Herlitz är född i Strandridargården 1840 d 1922 Hellvi. När hon flyttade därifrån vet vi inte men hon flyttade tillbaks när hennes son var ett år gammal, dvs 1873. Hennes son hette Svante Jacob Lillja f 1872 i Kyllaj d ? i Hellvi. Svante Jacob Lillja är min sambos farmors pappa.  
 
Anledningen till att hon flyttade tillbaka till Strandridargården i Kyllaj var att hon blev änka. Hennes man var Svante Heribert Lillja, f 1824 i Halmstad, d 1873-12-27 i Kyllaj. Han var tjänsteman inom tullen och därmed skulle denna bostad upplåtas till efterträdaren. Han var min sambos farmors farfar.  
 
Vi har funnit alla ovan nämnda i Nyberg Gotländsk släktbok 1910 - 1938 - samt muntligen av en nära släkting till min sambo - hennes farmor f 1911 i Hellvi (Furillen) och som fortfarande är i livet.  
 
Med vänlig hälsning/Göran Jeppsson