NULL Skriv ut sidan - Wallencour / Walloncour / Valloncour

Anbytarforum

Titel: Wallencour / Walloncour / Valloncour
Skrivet av: Stellan Rasmusson skrivet 2008-02-25, 08:19
Hej och tack för info.
 
Skall förmedla vidare till Christer Ehrenborg då frågan om Wallencour kommer från honom. Christer Ehrenborg håller på att gå igenom det gamla slottsarkivet (stort) och stötte då på ovan nämnda testamente. Testamentet var skrivet av Mikael Ehrenborg f 17260926 på Hovdala och död där 17950816. Hans äktenskap var barnlöst. Frun dog 1769. Mikael Ehrenborg tjänstgjorde bland annat i Holland innan han flyttade tillbaka till Hovdala för att ta över det ärvda slottet. En fundering som Christer Ehrenborg har gällande Amidée respektive Märta Maria är om de är naturliga barn till Mikael Ehrenborg. Förhoppningsvis kan min insats, med andras hjälp, förkasta eller bekräfta hypotesen. Anders frågade om namnet Wallencours ursprung. Mikael Ehrenborg tjänstgjorde bland annat i Holland. Kan namnet med tillhörande person kommit med från det hållet? Hur som helst, all hjälp och info skall jag tacksamt förmdela till Hovdala. Efter min rotfyllning idag skall jag distrahera mig med att följa upp infon från Christina och Anders.
 
Stellan Rasmusson