NULL Skriv ut sidan - Unonius

Anbytarforum

Titel: Unonius
Skrivet av: Anders Källén skrivet 2013-01-12, 13:34
I konsistorieprotokollen för Uppsala Universitet kan man läsa om en förmyndarskapsstrid som är lite intressant, och leder till en fråga från mig till Unonius-forskarna.  
 
Det som framgår är att när Olaus Unonius dör, så har han två minderåriga döttrar Catharina och Christina. Förmyndarskapet om den förre verkar tas om hand av en Carolus Lundius och om den senare av professor Magnus Celsius. Vid något tillfälle försöker sedan den förre föra över sitt förmyndaskap på Joachim Wejland och verkar lyckas. Enligt diskussionen ovan är han gift med en syster Brita, så det är väl begripligt.
 
Men även Magnus Celsius vill bli av med sitt, och ännu mer så änkan när maken dör 1679. Konsistoriet lovar henne att hon ska slippa det, men då börjar problemen. Brodern Lars Unonius, räntmästaren, har fakulteten mycket ont att säga om och vill undvika. Istället talar rektor med Lars Cabbaeo och Lars Hontherus (det jag är honom jag är intresserad av). Citat: H:r Lars Cabbaeus har sagt sig och M. Lars [Hontherus] i Alunda wara lijka nära skylde med Christina Unonia, nl:n sig på fäderne och M. Lars på möderne, men sig intet kunna taga emot förmyndarskapet för henne, efter han förr har den andre systern, men M. Lars ingen.
 
Jag är inte klar över vad som slutligen händer, utom att Lars H. slipper förmyndarskapet genom att hänvisa till lagen enligt följande: 1. Hwad Lars Unonius angår, så är han brodren och är der till närmare så länge han intet lagl. är dömbd för owärdig der till. 2. Posito om han wore incapabel der till, så är der en präst i Helsingeland som har systren, och är effter lag mehr berättigat att antaga tutelam än jagh. 3. Fast han är utom lagsagu så är han effter förmyndare ordningen lijkwäl förplichtat att antaga förmyndarskapet. 4. Will han intet det achtra så är iag ändå effter lagen ursächtat. Ty det står i ordningen med klare ord exprimerat att den som har månge barn, och 2. kullar, han är lagl. ursäcthat för förmyndareskapet; nu har iag och många barn och 2. kullar, så att iag och med fogh kan undandraga mig detta beswäret medh Unonii dotter tutel.
 
Nu till min fråga. Hur ska man tolka de släktförhållanden som beskrivs ovan? Lars Cabbaeo var väl kusin med Christina genom att hans mor var syster med Olaus (jag har inte kontrollerat att det verkligen finns en Lars i den generationen, så det är en delfråga i sig). Alltså måste Christinas mor ha varit syskon till någon av Lars' föräldrar?
 
Lars' föräldrar var Johannes Hontherus, kh i Alunda, och (enl. herdaminne) Abluna Hansdotter Gammal, dotter till Gävleborgmästaren Hans Månsson Gammal. Olaus Unonius andra hustru, som måste varit mor till Christina, hette Ingrid Jacobsdotter. Jacobsdotter ligger nära Johansdotter som är samma som Johannesdotter. Är det möjligt att Ingrid var syster till Lars, eller känner vi hennes stamtavla?
 
Tacksam för all hjälp jag kan få att få lite klarhet
-anders