NULL Skriv ut sidan - Unnerus / Unnera

Anbytarforum

Titel: Unnerus / Unnera
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2014-03-11, 22:58
Hej!
 
Stötte i Västbo häradsrätt på ett domboksmål som förvirrar mig. Min ana Johan Sch(i)eder gifte sig i ett andra äktenskap 1713-08-20 i Traryd med en Maria Unnera.
 
I Västbo häradsrätt 1713-11-06 finns följande:
 
§83
 
Frällße Befallning Man:n wäll:tt Johan Scheder
inkommer medh des Skrifftel:a ansökningh
at som uppå ährfordran ingen efterrättelße
kunnat stå att ährhålla öfwer des nu war-
rande kiära hustrus Maria Unnera fä-
dernes arff
, antingen af des swärmodhr
Hr: fahrbroderen, tÿ reserverar sig all laga
åtahl emot wederbörande i samma måhl
med begiäran sådant må i protocollet intechnas
och Comuniceras, tÿ blef lämnat farbroderen Ehre-
wÿrdiga H:r Probsten i Rÿdaholm magister Samuel
unnerus
, och flera wederbörande af Sal: Hr:
Kÿrkioherdens Daniel Unnerj sterbhuus
, att
till nästkommande winterting här i Wäßbo
sig förklara.
 
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAABA:404 (1713-1713) Bild 670 (AID: v323936.b670, NAD: SE/VALA/0382503)
 
Som jag tolkar det var alltså Maria Unnera identisk med kyrkoherden i Södra Hestra Daniel Unnerus dotter Maria född 1691 25/2. Denna dotter Maria anges i herdaminnet under Södra Hestra ha blivit gift med kh Joh. Agrell i Villstad, men tittar man under Villstad anges Agrells hustru Maria Unnera vara dotter till Daniels broder Samuel Unnerus i Rydaholm, samma sak står under Samuel Unnerus.
 
Herdaminnet måste väl ha skrivit fel under Daniel Unnerus, och dennes dotter Maria född 1691 25/2 blev alltså gift med Johan Schieder?
 
Bonusfråga: Är det någon som har några tips på vem Johan Schieders första hustru och hennes syskon kan vara barn till? Man kan ju tänka sig i samma sociala skikt... Hans första hustru hette Margareta Nilsdotter Lund. Hennes systrar hette Helena (Elin) Nilsdotter Lund (gift med komminister Petrus Hellinus i Traryd) och Christina Nilsdotter Lund (gift med arrendatorn och befallningsmannen Anders Ryman)
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-03-11 23:15)