NULL Skriv ut sidan - Hellvi

Anbytarforum

Titel: Hellvi
Skrivet av: Jeanette Lidén skrivet 2014-03-21, 18:53
Hej Maud. När det gäller kyrkans makt förr ska man nog inte tro exakt på allt som dom antecknade heller. Sen vet jag bara det jag har hört. Min mamma var där innan jag föddes medan både Erlings syster och hans mamma fortfarande levde och de berättade för min mamma om deras släkts bakgrund. Enligt vad mamma sagt så är Hilmer Erlings far som han fick med Anna innan de var gifta. Men sen vet man ju inte hur allt egentligen ligger till. På den tiden var det ju som en synd att bli gravid innan man gift sig och de kanske inte vågade stå för att de råkade göra ett barn innan de gifte sig eller så ansåg kyrkan att de smutskastade församlingen genom att få barn innan de var gifta så de inte ville skriva i att han var fadern utan ansåg att det passade bättre att skriva okänd fader, det var ju väldigt vanligt på den tiden. Eller så kanske de undanhöll sanningen för Erling och sa till honom att Hilmer var hans far fast de inte visste om det var så. Det var ju också rätt vanligt förr att barnen aldrig fick reda på sådant.  
 
Jag har som sagt inte själv släktforskat om detta, är för övrigt inte så väldigt intresserad av släktforskning så ska inte säga att jag vet till 100% hur denna släkt historia grenar sig och ser ut. Jag vet bara det min far, farmor och Erling berättat för mig när jag varit där och vad mamma berättat. Sen om det är sant eller inte kan jag ju inte bevisa till 100%. Men eftersom han ändå var Annas son som ägde gården så måste han ändå haft rätten till hälften men systern avled några år innan modern så då var det bara Erling som var kvar som arvtagare när även modern avled. Det innebär att systern Margit aldrig ärvde något eftersom hon avled före modern och modern måste ha ägt gården till hon avled och då ärvde Erling allt eftersom han var Annas biologiska son i alla fall oavsett vem hans biologiska far var. Men vad jag vet i alla fall är att Erling, min farmor, Erlings mor och hans syster levde där tillsammans redan i början på 60-talet när min mor besökte gården för första gången för det har hon berättat för mig. Jag tycker det verkar vara lite diffusa uppgifter i kyrkoböcker mm när det gäller detta. Vi får nog aldrig någon klar rätsida på detta tror jag. Det är deras hemlighet som de tagit med sig till andra sidan. Erling fanns i alla fall och Var garanterat Annas son, Hilmer erkände honom som sin son och eftersom det inte finns några andra bevis så får man väl anta att eftersom Hilmer erkände honom som sin biologiska son så får det väl vara så då. För det går nog aldrig att bevisa det ena eller det andra nu.