NULL Skriv ut sidan - Hellvi

Anbytarforum

Titel: Hellvi
Skrivet av: Jeanette Lidén skrivet 2014-03-19, 23:37
Hej Kjell!
 
Det stämmer inte riktigt det du lagt in. Margarete var min farmor och Rainer är min far. Erlings Mor föddes på Sudergårda som idag heter Sudergårde. Erlings far Helmer avled då Erling var 2 år gammal. Men Annas föräldrar däremot är inte födda på Sudergårde utan Vivlings och Kallaj. Min far Rainer arrenderar inte gården idag. Han tog över lagfarten 2007, min farmor avled 2005. Min far fick en stroke förra sommaren och är på ett boende nu. Min far har skrivit ett gåvobrev på hela Sudergårde 3:1 1 och 3:1 2 till mig så fastigheten ägs av mig idag. Jag har lämnat in ansökan om lagfarten. Min far har misskött gården och tillbyggnaden han gjorde är ett amatörjobb. Han har inte lagt fasad på sidorna ända upp så isoleringen syns. Han har inte täppt till runt skorstenen ordentligt så det har läkt in och blivit mögelskadat. Han har byggt en till byggnad på tomten som taket håller på att rasa in på, det är vattenskadat. Garagen brann upp förra sommaren och rester av branden är kvar. Det ligger skräp överallt, flaggstången ligger över grinden mellan gamla ladan och huset. Det är totalt igenvuxet och det ligger säckar med konservburkar och flaskor överallt. Det ser ut som rena soptippen. Jag har anlitar en jurist nu för att hjälpa mig med olika kontakter för att kunna restaurera hela fastigheten men blir nog tyvärr tvungen att sälja den lilla bit skog som finns kvar, Sudergårde 3:1 2. Vad som idag finns kvar av hela fastigheten är 8 h skog, 6 h åkermark och själva gårdsmarken. Farmor sa till mig när hon levde att Erlings föräldrar bodde där innan hon flyttade dit och att dom var födda på den gården. Det stämmer att min farmor och far är från Tyskland. Marken har inte arrenderats och odlats av min far Rainer utan det är en bonde i trakten som arrenderat åkermarken antal år, Erling odlade inte heller själv, han orkade inte för han var sjuk rätt många år innan han dog och sålde av mycket mark som de sen levde stort sätt på. Men en sak är säker och det är att jag har ett enormt arbete framför mig, helst som jag bor i Stockholm och inte Gotland. Hade tänkt flytta dit till hösten men insåg att det är bara att glömma för det lär dröja ett tag innan man kan bo i det huset igen. Tror det är svartmögel dessutom. Men är det någon som släktforskar och har anfäder knutna till denna fastighet så får ni jätte gärna komma dit och titta. Vill ni se inne i huset så får ni passa in när jag är där så jag kan släppa in er. Önskar er alla lycka till med era släktforskningar. /Jeanette
 
(Meddelandet ändrat av Ealid 2014-03-20 20:20)