NULL Skriv ut sidan - Ullström

Anbytarforum

Titel: Ullström
Skrivet av: Andreas Stenberg skrivet 2016-02-22, 22:35
Hej!
Bad för någon tid sen om lite hjälp med att hitta info om Magnus Ullström född c. 1720 - 1726 i Värmland. Sen den postningen har jag lyckas belägga att han den 19 dec 1744 enrollerades vid det sk Yngre Bergsregementet alltså Ruthensparres, sedan Cronhielms, Zaltkes, Skyttes och sist Jägerhorns värvade infanteri regemente. Den 29 nov 1747 gifter sig Magnus i Nedre Ullerud med pigan Rangel Andersdotter från Övre Deije. Hon är möjligtvis identisk med den 14 nov 1721 i Nedre Ullerud födda dottern till Skarsjö torparen Anders Månsson och dennes hustru Annika Olofsdotter, Rangela [Andersdotter].  Paret har en son Magnus Magnusson vars födelse år sannolikt är 1750. Rangela är sannolikt i livet när Regementet 1751-1753 till största delen flyttas över från Landskrona  till Finland även om detta liksom att hon är Magnus Magnussons mor inte heller är helt säkert. Rangela har dock dött någon gång före augusti 1757 när rullan från en Generalmönstring anger Magnus som ogift. i Sept 1757 gifter, som jag nämnde i min tidigare postning, Magnus om sig i Ingå med Birgitta/ Britta Thomasdotter. Han dör 8 sept 1796 i Lojo.
 
Det förefaller m.a.o sannolikt att också Magnus liksom hans första hustru Rangel[a] var hemma från Nedre Ullerud.  
Nu skulle jag om möjligt vilja säkra linken mellan skarsjötorpar dottern Rangela Andersdotter och pigan Rangel Andersdotter. Husförhörs längden för 1733 -1738 visar att torparflickan sannolikt levde i föräldrahemmet fram till 1737 och det finns husförhörs anteckningar som kunde vara hennes piganstälningar i samma längd. Men den följande husförhörslängden från 1739 - 1749 d.v.s för just den tidsrymd där Rangel gifter sig med Magnus saknas.  
 
Rangel/ Rangelas tidigare liv och gärna också var och exakt när hon dog skulle vara roligt att få reda på.  
 
Jag skulle också om möjligt villa hitta Magnus före enrolleringen om det bara låter sig göras.  
Jag har redan bläddrat mig igenom den rätt svår lästa 1733 - 1738 husförhörslängden och genom att jämföra med mantalslängder från 1750 eliminerat några av de relativt få manspersonerna med namnet Magnus som förekommer där men jag har ändå inte ens en möjlig identifikation. Dopböckerna har så långt jag lyckats finna ut bara 2 pojkar som döpts till Magnus under den period när Min Magnus troligen är född. Båda dom pojkarna har jag dessvärre lyckats eliminera med korskollen mot mantalslängden.  
 
Det skulle dessutom vara roligt att finna ut var Magnus Magnusson är född. Om födsel året 1750 stämmer är han född i Sverige och sannolikt i Landskrona. Eftersom han skrivs in som rotesoldat i Valby i Lojo 1768 och alltså bör ha varit minst 18 år då förefaller födelse året 1750 stämma.
 
Tipps om hur jag kommer vidare tas tacksamt emot.
 
Jag söker alltså inte nödvändigtvis färdig information utan ett modus operandi var jag kommer vidare. (Strö sök i Landskronas stads församlings kyrkoböcker, närmast doplängder och begravnings längderna) har inte get nåt resultat.  
 
m.v.h. Andreas