NULL Skriv ut sidan - Ullström

Anbytarforum

Titel: Ullström
Skrivet av: Andreas Stenberg skrivet 2016-01-11, 21:43
Hej!
Söker uppgifter om Magnus Ullström eller Ulfström, född c. 1720 - 1726 i Värmland. Han har tagit värvning c. 1740 som rätt ung i ett för mig än så länge okänt regemente. Han hamnade i Finland i samband med Hattarnas krig 1741 - 1743. 1744, efter kriget, byter han regemente till det i Finland förlagda Cronhielms värvade infanteriregemente senare Biörnbergs, Zaltzke's Skytte's och slutligen innan regementet upplöses 1813 Jägerhorns regement. Han blir kvar vid detta regemente till 1776 då han avgår med enkel pension från Vadstena krigsmannahus. Han ingår äktenskap 1757 i Ingå med Britta/ Birgitta Thomasdotter. Han har åtminstone ett barn sonen Magnus Magnusson Ullström/ Ulfström (född. c. 1750 så det är osäkert om sonen är hans son med Britta.) Magnus Ullström/ Ulfström d.ä. avlider den 8 sep 1796 på sonens soldat torp i Valby, Lojo, Finland.  
(Namnformerna Ullström/ Ulfström förekommer f.ö. utan någon som helst kronologisk logik för både far och son.)    
 
Vad jag söker är alltså vägar att börja nysta i Magnus d.ä. tidigare liv och släktbakgrund.  
Magnus är den äldsta för mig kända förfadern till min mammas Farmor, Hilma Amanda Sofia Ullström.
 
Andreas Stenberg  
Finland