NULL Skriv ut sidan - Uhr

Anbytarforum

Titel: Uhr
Skrivet av: Bengt Rydh skrivet 2006-03-14, 19:13
Hej Gunnar!
Håller fullt och fast med om att det inte är lätt att tolka innebörden av notisen.
 
Är ingen expert på vad som gällde kring bördsrätt och gårdsförsäljningar. Den tolkning av det hela som jag har är:
 
Att Britta gör anspråk på gården borde innebära att hennes morföräldrar (Pers föräldrar) ägt gården. Såvitt jag förstått (...har sett andra liknande fall) gällde bördsrätten även på kvinnosidan. Detta skulle innebära att Britta i det fall Per eller hans arvingar skulle sälja gården så skulle Britta, såväl som andra arvingar till morföräldrarna, ha inlösningsrätt.
 
Min tolkning är att Per och hans medarvingar sålt gården utan att någon vid detta tillfälle klandrat försäljningen varvid bördsrätten gått förlorad. Om Britta inte kännt till detta eller om det finns något annat skäl till hennes krav kan man fundera över.
 
Sedan håller jag med om att skrivningen kring Per Jönsson som måtte lösa gården är obegriplig.
 
Vad gäller her Jon i Unnaryd har jag en uppgift om att det fanns en prost Jon Petri i Södra Unnaryd. Då han hette Petri skulle det kunna vara en bror till Kerstin.