NULL Skriv ut sidan - Uggla

Anbytarforum

Titel: Uggla
Skrivet av: Ann-Marie Gidå skrivet 2005-01-14, 03:22
Hej Niclas!
1000-tack för ditt svar!
Änkehjälpen var tydligen avsedd för dem vi förmodade.Det var intressant att få veta,att det var Växjö domkapitel,som anbefallde understöd till änkorna.-Jacob Uggla varder härmed rentvådd.-
Att inte Marcus Uggla var adelsman,var vi medvetna om,men vår kännedom om Jäts Ugglor är minimal.Som jag skrev trodde vi,att de tillhörde
någon av frälseätterna Uggla,men det sägs att även icke adliga med tillnamn tidvis hade sigill-vapen.Jag vill minnas att Marcus Ugglas sigill och namnteckning finns i Lars Olof Larssons  
bVäxjö-bok.
    Enl.Peter Wiesselgren: Ny Smolands historia  
s.650-651 fanns det på 1500-talet en lärare vid katedralskolan i Växjö,Gudmundus Ughla.Finns det något belägg för vem han var? Adlig-icke adlig?
Kanske hör han varken till någon av de adliga grenarna eller till Marcus släkt utan till en helt annan familj med binamnet Uggla,men han skulle ev. kunna vara anhörig till borgmästaren.
Jag citerar s.650 under rubriken a)Kathedral-Scholan 1219-1571.
...Gudmund Ughla reste från Wexiö till Greifswald,der han blef Rector wid Universitetet och sedan Kanik i Wexiö..
På s.561 uppräknas katedralskolans tidigaste lärare.            Fortsatt citat:
18. Gudmundus Ughla Art.lib.Mag:r 3:tius Decanus,
5:tus (6:tus?) Archidiac. -Vet endast vad några få av dessa förkortningar betyder.
Tror mig veta att Peter Wiesselgren inte alltid är tillförlitlig,men som källa till sina 28 lärare alltifrån 1280-1571 anger han i första hand
citat  ett av O.Hylt?n Cawallius meddeladt utdrag ur ett m:f:t på pergam. på Kongl.Biblioth.i
Sthm. kalladt:excerpta historica & juridica.(15 blad)  + en följd av andra källor bl.a. utdrag ur Landslagen 1492, E.Benzelius :Biskopslängd m.m
 Tänkbart är att Cawallius har något om Gudmundus Ughla i sitt verk:Wärend och Wirdarna.
Detta har vi ej kollat.
Är Gudmundus Ughla bekant?
 
M.v.h. Ann-Marie Gidå.