NULL Skriv ut sidan - Törnvall / Törnwall

Anbytarforum

Titel: Törnvall / Törnwall
Skrivet av: Lennart Strandling skrivet 2011-02-23, 15:10
Hej!
Har ägnat ganska mycket tid åt Karl August Andersson Törnvall. Noterat att han flyttar åtta (!) ggr före  han dyker upp i Karlsborg och tjugotre ggr efter Karlsborg innan han dör, skriven i Tofta på Adelsö. Är mycket tacksam att det finns forskare som du Ann-Mari som lägger ner tid och kraft på att hjälpa!  
Har lite svårt att uttrycka mig kort och kärnfullt, vad jag tror mig veta om Karl August skulle bli åtminstone en smärre novell och det bedömer jag tar för mycket utrymme här, ovanstående vidimerar röran t ex Karl August Alfredsson f 29/11 1859. I Hedas födelsebok 29/11 59 föds en Karl Alfred om jag inte läst alldeles fel son till en Alfred. 15/1 59 föds Karl August son till Anders.
Vad jag egentligen var ute efter var att möjligen få kontakt med andra Törnvallforskare, Karl Alfred eller Karl Augusts släkt. OK kunde ställt frågan om straffrullor under Militärrubrik och eventuell emigration under Emigrantrubrik. Min frågeställning tangerar också metodfrågor, vet inte om det är riktigt att diskutera Karl August på kanske fyra olika ställen?  
En förhoppning jag när är att släktingar jag inte känner till googlar på Törnvall framöver som har någon pusselbit att bidra med. Det har jag varit med om minst två ggr på de ca tio år jag forskat på våra anor.  
Jag vill tacka för engagemang och när förhoppning om fortsatt hjälp!
Hälsar Lennart