NULL Skriv ut sidan - Törnvall / Törnwall

Anbytarforum

Titel: Törnvall / Törnwall
Skrivet av: Lennart Strandling skrivet 2011-02-22, 23:04
Hej!  
Svärmors far Karl August Andersson Törnvall f 18590115 i Heda (E) 0ch d 19191111 på Stockholms läns sjukhem ger mig ingen ro! Om man följer honom från födseln flyttar han så småningom 1883 till Skt Per (Vadstena) för mig oläsligt gårdsnamn och vidare 18840623 till som jag tytt Amerika. Om man följer honom baklänges så flyttar han från Karlsborg till Hjälstad (R) 18870108, då gift och far till nyfödd son. Han flyttar från Sappörsbataljonen men jag kan inte se att han fyttat dit i några kyrkarkiv. Däremot flyttar Karl Alfred Alfredsson f 18591129 i Heda (E) från Torrarp Trehörna (F delen) till Karlsborg 18831109. I Hfl Karlsborg Al/37 är noterat: rymt, ertappad och insatt. I de olika Hfl står Karl August, Karl Alfred, Andersson, Alfredsson utan att åtminstone jag kan se klart var det bytt person om det nu var så. Han eller de har före rymning nr 5/1 och senare 35/1.  
Mitt antagande är att Karl Alfred har ryckt in i Karlsborg, tröttnat på militärlivet och rymt, träffat Karl August (de borde känt varandra, födda i samma socken och samma år) som tänkte ge sig av till Amerika. Karl Alfred tar över Amerikabiljetten och Karl August rycker in i det miltära för Karl Alfred. Det verkar som en omöjlighet att man skulle kunna byta identitet men man kanske hade problem med rekrytering till sappörsbataljon, stenhuggeri sågs nog både tungt och farligt redan då, så det kanske gick för sig?
Mina frågor då: Finns det någon som forskat på Karl Alfred Alfredsson Törnvall? Eftersom jag inte är särskilt hemma på militärforskning så undrar jag vilka arkiv jag ska söka i och var finns de? Någon som har tillgång till emigrantregister som kan se om Karl Alfred har emigrerat, eller om det var Karl August möjligen som reste iväg?
Tacksam för alla uppslag som kan hjälpa mig räta ut ?
Vänligen Lennart
 
(Meddelandet ändrat av LennartS 2011-02-22 23:07)
 
(Meddelandet ändrat av LennartS 2011-02-23 01:12)