NULL Skriv ut sidan - Törnqvist

Anbytarforum

Titel: Törnqvist
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2014-06-22, 00:56
Hej Mattias och tack för alla intressanta uppgifter!
Törnqvistarna är en fascinerande släkt, som tycks sprida sig över en stor del av Småland.  
 
Att Elias Törneqvist i Kalmar säljer nattvardsvin till kyrkan i Mellby, (som kanske är hans hemförsamling) är rätt naturligt. Han var borgare och köpman i Kalmar och är upptagen i Rulla uppå Callmar Stads Borgerskap och dess köpdrängar första gången 1721. Elias finns med i rullan t.o.m. 1734. Jag har från olika håll fått tips och uppgifter om denna Elias. Han vigdes 1723 i Kalmar med Kristina Bratt 1723 (andra äktenskapet?), och de fick en rad barn fram till 1738. Namnen är typiska: Elias, Israel, Dorotea Margareta, Stina, Charlotta, Kristina Dorotea. Elias med familj flyttade till Fröbygården i Stora Frö, Vicklinge socken på Öland. Där fanns då Axel Törnqvist som gästgivare sedan 1737. (Enl mantalslängden). Axel gifte sig med Helena Katarina Kempf i Ryssby(G) 1740. (Hur hittade han henne?) Samtidigt gifte sig hans bror Fabian med Helenas syster, och de övertog gästgiveriet i Gottåsa, Skatelöv. Axels och Helenas första barn Elias Joakim föddes på Fröbygården 1741, men sedan vidtog stora flyttrundan genom Kronobergs län.
Jag antog först, att Axel var son till köpmannen Elias, men det stämmer dåligt med åldern. Elias Törneqvist dog på Frögården 1762 och angavs då vara 75 år. Han skulle i så fall vara vara född omkring 1687. Axel beräknas vara född 1707, och hans bror Fabian omkring 1698.
Det fanns tydligen en bouppteckning efter Elias. Någon släktforskare upptäckte, att en del av den i dåligt skick var bifogad till Kristina Bratts bouppteckning. Jag har fått de här uppgifterna av någon, minns inte vem, och jag hittar dem inte just nu. Ska leta efter dem.
 
Jag har också några andra uppgifter och frågor, men dem återkommer jag till.
 
Ingegärd