NULL Skriv ut sidan - Törnqvist

Anbytarforum

Titel: Törnqvist
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2014-06-19, 21:41
Jag har just börjat sätta mig in i Elias Törneqvists familj från Värneslätt. Tänkte dela med mig av några iakttagelser. Fabian och Axel Törneqvist finns faktiskt i Mellby kyrkoräkenskaper åren 1733 (Axel) och 1735 (Fabian).  
 
Jag är lite skeptisk till att de båda är söner till Elias. Inte p.g.a. de saknas i Mellby födelselängd. Visserligen är boken välpräntad under dessa år, men den har också luckor. Vid tiden för den döde sonen Axel Johans födelse hösten 1703 saknas exempelvis helt födslar under nästan ett halvår, från mitten juni till en bit in i november. Jag skulle däremot vilja lyfta fram en notering i räkenskaperna om en gåva 1709 av Törneqvists båda söner, vilket jag tar som ett starkt indicium för att han då bara hade två hemmavarande söner, nämligen Jonas och Samuel, som även vid något annat tillfälle nämns ihop.
 
Mellby födelsebok går från sporadiskt förd till mer ordentligt sommaren 1698, Elias har med säkerhet barn födda före detta och kanske kan han ha vuxna barn vid tiden för Axel och Fabians födelse. Några äldre barn är väl troligen i alla fall:
- Katarina Eliaedotter, omnämns 1704 i Värneslätt,
- Hans Eliaeson Törneqvist, omnämns 1707 som dräng i Värneslätt,  
- Samuel Törneqvist, omnämns i räkenskaperna 1714 u.o. och i Värneslätt 1717-18, väl far till Elias Samuelsson Törneqvist i Hännaryd (f. 1725).
Det finns även en uppgift om testamentespenningar efter barn 1703 och 1710, som inte passar in på Jonas, Axel Johan eller de båda Charlottorna.
 
Det finns en koppling till Hännaryd i Vetlanda inte bara genom den troliga sonsonen Elias Samuelsson Törneqvist utan genom en tidig dopnotis från 1700 där Dorotea Holts och Katarina från Värneslätt förekommer tillsammans med Brita och Maria Persdöttrar från Hännaryd (Katarina är väl antingen dottern ovan, eller befallningsmannens syster med detta namn som omnämns med denna relation 1699 i Värneslätt). Detta är den enda dopnotisen i Mellby, åtminstone fram i 1730-tal, med dopvittnen från Hännaryd.
 
En annan lite mer långsökt koppling är till Alseda sn. Dordi Holts står efter makens död ca 1718 som rusthållare i Söraby Södergård i Mellby. För rusthållet rider då en Hans Persson Törneqvist (gmr 1724, 1729, 1733, 1740) och dessförinnan sventjänaren Jöran Törneqvist (gmr 1712, 1714). Jöran uppges vara född i Alseda, utifrån åldersuppgifterna ca 1675 eller ca 1680.
 
Förutom Fabian och Axel omnämns i räkenskaperna även en Elias Törneqvist i Kalmar 1721, 1722, 1728, 1733 i samband med köp av nattvardsvin. Detta är alltså efter befallningsmannens död och är ju av intresse då ju Axel även nämns som handelsman i Kalmar.