NULL Skriv ut sidan - Törnqvist

Anbytarforum

Titel: Törnqvist
Skrivet av: Jörgen Ekman skrivet 2012-08-08, 21:01
Hej Ingegärd,
 
och tack för all intressant information. Tyvärr är detta första gången jag stöter på Mellby, så jag har ingen erfarenhet av denna församling eller dess omgivningar. Utöver de källor du nämner har jag stött på ett husförhör [Mellby AI:1 (0-9999) sid 26] där befallningsman Elias Törnqvist förekommer med hustru. I till synes samma familj förekommer också namnen Nils och Johan/Johanna. Det är väl dock lika troligt att de senare tillhör en annan familj.
 
Sammantaget lutar det väl ändå åt att Elias inte är syskon med Axel Johan och Fabian. Eller vad tror du? Att de tre är släkt tror jag dock också på. Anledningen har med en guldsmed Jonas Arbman att göra, som strax efter branden i Växjö 1799 flyttar med familj till Gottåsa och bor där en kort period (tillräckligt kort för att inte synas i något husförhör). Jonas Arbman och hans hustru får i Gottåsa en dotter (Maria Christina f. 1800) vid vars dop Jonas Törnqvist (f. 1748) förekommer som vittne [Skatelöv CI:3 (1747-1806) sid 767]. Eftersom Jonas Arbmans moder, Beata Törnqvist (f. 1730), är dotter till Jonas Törnqvist (f. 1699) misstänker jag ett eventuellt släktskap. Det vore väl annars ett märkligt sammanträffande? Det skulle också förklara varför hela familjen ger sig av till just Gottåsa, och kanske är det så att familjen är inhyst hos Törnqvist innan det bär av till Västra Torsås.  
 
Dokumenterat är det förtroliga umgänget mellan Jonas Törnqvist och prästfamiljen Linneus. Detta umgänge beror nog, som du också är inne på, på hustruns fader Peter Bexell som var gästgivare i Diö innan Jonas Törnqvist. Bexell har nämligen också fått en trevligt eftermäle av prästen Linneus. Visst har jag läst nekrologen över Jonas Törnqvist, och det är onekligen trevlig läsning för en ättling .  
 
En fråga har jag till sist: Du nämner att Jonas Törnqvist och Christina Bexell varit dopvittnen i Gottåsa. Vid vilket/vilka dop sker detta?
 
Hälsningar
Jörgen