NULL Skriv ut sidan - Tåström

Anbytarforum

Titel: Tåström
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2000-01-18, 07:32
Hej igen!
 
Ludvig Tåström (?- 1747 5/3 Broby, Bergshammar) var gift med Christina Brodin (f 1699 4/12 Broby i Bergshammar). Han var enligt hfl inspektor, och makarna hade följande barn:
Mårten, Carl, Eva Christina och Anna Cajsa. Den sistnämnda uppges vara utflyttad till Nyköping 1754.  
Christina Brodin var dotter till Kerstin Persdotter och Carl Jönsson (död ca 1719 i Broby, Bergshammar), vilka gifte sig 1694 21/10. Kerstin i sin tur var dotter till bonden Per Bengtsson (bg 1718 9/10) i Broby, Bergshammar i dennes första gifte. Hans första hustru, vars namn är okänt, var  enligt renoverad dombok 1694 brorsdotter till kornetten Sven Stare i Åby, Bergshammar, samt kusin - troligen på mödernet - med ryttaren Per Persson Frimodig i Blacksta, Bergshammar (att släktskapet bör vara på mödernet, ges av det faktum att Per Persson Frimodig var gift med Sven Stares dotter Brita). Av Per Perssons föräldrar känner jag endast till modern, Ingeborg Nilsdotter (fast fadern bör förstås ha hetat Per), som var omgift med bonden Olof Hansson i Blacksta, Bergshammar.  
Sven Stare förekommer tillsammans med Olof Hansson och Ingeborg Nilsdotter på min ff mm:s antavla. Dessutom var Christina Brodins bror, Jonas Carlsson (1711 6/9- 1762 4/4), ingift i min fm mf:s släkt.
Då denna familj förekommer i periferin i min släkt, har jag ännu inte haft tillfälle att leta upp barnen i födelseboken.
 
Mvh Camilla Eriksson