NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2009
Skrivet av: Elisabet Tornberg skrivet 2007-09-02, 22:54
Hej Arne!
 
Tack för mycket intressanta uppgifter! Jag hittar i och för sig inga kopplingar i dagsläget med mina förfäder, men det måste undersökas närmare. Kvänum och Vedum/Toentorp eller Bitterna, ligger ju inte långt ifrån varandra. Hade man verkligen soldater med samma namn så nära varandra?
 
Jag vet bara att föräldrarna till Anders Tornberg, Hans Svensson f. 1744 och Catarina Andersdotter f. 1751 var födda i Bitterna och bodde senare i Toentorp och att äldste sonen Anders, 1794 flyttade till en gård, Siggesgården i Ryda, där han gifte sig med Catrina Bengtsdotter. Jag har inte uppfattat att Anders Tornberg var soldat, utan bara trott att de var torpare eller bönder. Detta behöver dock undersökas närmare, eftersom det bara var han i syskonskaran som hade namnet Tornberg, vilket ju kan tyda på att han ändå var soldat.
 
Intressant också med Tornbergsgården, så nära! Kan det vara så att flera soldater i området fick namnet för att visa sin ställning?  
 
Många frågetecken, men också trådar att fortsätta nysta i!
 
Vad som också slår mig är att jag inte sett Tornum på kartan tidigare. Jag har studerat kartorna runt Toentorp många gånger och i somras bilade min familj och jag i området och vi fortsatte genom Kvänum norrut. Det verkar som om vi får ta en ny tur!
 
Mvh
Elisabet