NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2009
Skrivet av: Marika Tornberg skrivet 2007-02-19, 08:30
Hej Arne,
 
Vad skoj att träffa en släkting så här via nätet. Jag är nyfiken på hur vi är släkt. Vilken släktgren tillhör du? Hur kommer det sig att du stavar Thornberg med H och inte utan, som jag gör? Det stämmer, jag tillhör släktgrenen Sven och Signe, med sonen Erik.  
 
Jag har haft kontakt med en annan Tornberg som tillhör den norrländska Tornbergssläkten (de har förresten en egen förrening) och han har berättat för mig följande:
 
I början av släktföreningen trodde jag att alla som hette Tornberg tillhörde samma släkt men jag har fått tänka om. Träffade en från en Tornbergs släkt från Skåne från 1700-talet, han tjänstgjorde som kyrkoherde i Tärendö församling på 1950-talet varefter han flyttade tillbaks till Skåne och dog där. Tror därför att denna Jeppa inte tillhörde den här Tornedalska släkten, Jeppa är inte ett namn som verkar vara härifrån.
 
Lite om de norrländska Tornbergarna:
Det finns en bok som heter Från Kautokeino ut i världen, med drygt 800 sidor och ca 10000 namn, början med den norrlänska Tornbergsanfadern Nicolas. Han kom i början på 1600-talet från Uleåborg,Finland, blev kyrkoherde (Hette egentligen Nils Nilsson Uleåborgaren men han latiniserade namnet och fick en mängd efterföljande präster, spec. i Tornedalen.). Den 29 jan 1670 föddes Johan Johansson Tornberg i Hietaniemi , blev kyrkoherde, dog i Jukkasjärvi den 11 febr 1751. Han läste till präst i Uppsala på 1690 talet.  
 
Varifrån namnet Tornberg sägs komma:
Den norrländska släkten tog sitt namn efter Torneälven som i sin tur fick namnet efter ett kort samiskt kastspjut som kallades Thorn, enligt lokal forskning. Beskrivningen finns på deras släktvapen som kan ses i Skandinavisk Vapenrulla (SVR 581/2000).
Den skånska Tornbergssläkten sägs ha fått sitt namn från en församling som hette Torn. Det verkar med andra ord som om jag kommer från den sistnämnda, och med andra ord inte att förväxla med den norrländska.  
 
Ska bli kul att se om någon av oss någon dag hittar Jeppas föräldrar. I så fall vill jag veta detta! Var kan man hitta hans födelsebok t ex?  
 
//Marika