NULL Skriv ut sidan - Tollstadius

Anbytarforum

Titel: Tollstadius
Skrivet av: Rolf Rasmusson skrivet 2008-03-18, 16:32
Tack Staffan!
Jag blev verkligen glad att Du åter dök upp.  Det började kännas lite ensamt.
Boken Du nämnde skall jag försöka komma över när tillfälle gives, dock inte till priset av 900 kr.
Herr Höglärde Magister Eric hör ju till Tolfta-gruppen, som för närvarande inte är lika het för mej som de som kommer från Tollstad där jag har anor.
 
Det kanske  skulle vara skäl att behandla Tolftagruppen och Tollstadsgruppen under olika rubriker på anbytarforum. Problemet är då om man skall kalla Tolftagruppens präster för Tolstadius, Tolfstadius eller Tolftadius.
 
Du kan ha rätt i din invändning mot att utan vidare använda namnet Tolftadius, men om Du öppnar t ex länken http://books.google.se/books?id=p7sBAAAAYAAJ&pg=PT1&lpg=PA332&ots=6-LnFQh0QB&dq= Tolftadius#PPA331,M1 så finner du namnet nederst på sidan 331.  
Jämför s i ordet ”Pastor” och f och s i ”Öfversättarens Förespråk” några rader ovanför så förstår Du mitt resonemang!  
Sannolikt uppkom missuppfattningen om prästernas namn av de utomstående redan under dessa prästers egen livstid och kanske rent av anammades det av en del av deras släktingar. Prästerna själva däremot var säkert helt på det klara med att namnet hörde samman med Tolfta och inte Tollstad.
 
Riktigt besvärligt skulle det ju bli om det skulle framkomma att Tolfta-släkter och Tollstads-släkter hade släktsamband, men så förefaller det inte för närvarande finnas skäl att antaga.  
Mvh
Rolf