NULL Skriv ut sidan - Tingberg

Anbytarforum

Titel: Tingberg
Skrivet av: Bengt Örtenholm skrivet 2006-07-15, 22:55
Hej Christina!
 
Angående skriften Lektorn och prosten Bengt Didrik Tingbergs egenhändiga levernesbeskrivning utgiven av Gottfrid Kallstenius kan jag scanna den åt dig och sända per post om du ger mig din adress!
 
En liten rättelse av ditt inlägg under släkten Tingberg. Den Gottfrid som du anger som utgivare av skriften avled 1901. Skriften utgavs 1938 och kan således ovannämnde Gottfrid ej vara utgivare av skriften. Det är i stället hans son professor Gottrid Kallstenius som utgivit den! Nämnas kan att nyssnämnde Gottrid Kallstenius var gift med en halvsyster till min morfar Albert Örtenholm vid namn Hildegard. Hon var liksom sin man Tingbergättling. Gottfrid Kallstenius (1873-1942) var gift med sin bryllings dotter. Eftersom Gottfrids föräldrar Georg Gottfrid Kallstenius (1825-1901) och Ida Ulrika Mathilda Molinder (1834-1924) var sysslingar var Gottfrid (1873-1942) brylling med sin svärfar på två sätt, både genom sin far och sin mor!
 
Själv är jag dottersons dottersons sonsdotters son till Bengt Didrik Tingberg liksom jag även är dotterdotters sonsons sondotters son till Bengt Didriks äldre syster Helena Elisabeth Tingberg.  
 
Jag skickar detta inlägg också till din e-postadress eftersom jag inte vet om du tittar så ofta på anbytarforum och det gått en och en halv månad sedan ditt inlägg!
 
Hjärtliga hälsningar
Bengt Örtenholm