NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-05
Skrivet av: Isa Kilsbo skrivet 2001-03-25, 05:34
Hej Kenneth!
 
Anna Katarina torde kunna vara dotter till lantmätare Nils Spole (född 1670?, död 1746 i Bollnäs), gift med Elisabeth Stridelius, född 1671-12-20 i Hägerstad (E), dotter till Petrus Jonae Volnander och Kristina Persdotter Öring.
 
Enligt någon uppgift är Nils Spole kyrkoherdeson från Öst- eller Västergötland, släkt med professor Spole.
 
I Linköpings stifts herdaminne finns följande: Slaka pastorat, Komministrar: nr 6: Nicolaus Petri Lindbäck. Gift 1693 med Helena Spole, dotter till Nils Spole, lantmätare i Västernorrland och Brita Öberg som begravs här 11/12 1710
 
Längre kommer jag inte förutom att det i Uppsala gamla kyrka finns en silverklocka med inskriptionen: Gunilla Spole, 1744 och att det i Kungl Livgrenadjärers regementes historia (off): finns en Erik Joensson Spole, född o 1608, död boende i Ö Tollstads socken. Gift 1:a med Brita Knutsdotter, gift 2 med Kristina Eriksdotter. Son i 2:a äktenskapet, Erik (död) 1708, gift med Katarina Eriksdotter Norlin
 
Jag tackar dock jättemycket för att jag fått veta att Anna Katarina och Hermans vigselnotis finns i Idenor 1733. Tar mig en titt på den kommande lördag på Arninge.
 
Hälsar Isa Kilsbo som tillsammans med Carl Szabad forskar i ättlingar till Henning Tideman (död 1701 i Resele)