NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-05
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 1999-12-02, 23:35
Bra med en sammanställning. Några kompletteringar och synpunkter som jag kommer på just nu:
 
Eftersom mördaren Arvid Ahlström kom med kan jag tillägga att hans morbror Conrad Tideman enligt Malmborgska mordet var en respekterad person i Malmö. Där nämns att det under rättegången uppkommit ett rykte bland allmänheten att Ahlströms rika och ansedda släkt gjort upp planer för att rädda den afsigkomne unge mannen från en neslig död. Detta kan syfta på Conrad Tideman och hans familj. Det verkar alltså som om släkten trots allt inte tog avstånd från den usle brottslingen.
 
Jag är inte så säker på att Daniel Ahlström gick i konkurs. Det som står i Skånska nationen om konkurs år 1800 och fastighet på Grönegatan tror jag syftar på professor Harmens och hans konkurs. Innan man har kollat fakta tycker jag inte man ska ha med uppgiften alls.
 
I Storkyrkoförsamlingens böcker står det genomgående hovmedikus - inte livmedikus - om Daniel Ahlström d ä.  
 
Sedan tycker jag att det är värdefullt med exakta datum och ortsangivelser när man gör en mer slutgiltig sammanställning. Men det är en senare historia.