NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-05
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 1999-10-26, 23:39
Trevligt att få respons och att jag får dela med mig av det jag mödosamt (nåja) samlat ihop om Daniel Tideman och hans familj.  
 
I Gunnar Bergströms Stora sjötullen och lilla tullen i Skåne, Halland och Blekinge samt på Gotland 1658-1765 står om Daniel Tidman (som det stavas där) att han var uppsyningsman vid Stora sjötullen i Malmö. Född omkring 1715 i Welow i Preussen. År 1741 antagen som bakugnsskrivare i Stockholm, 1742 strandridare i Halland, samma år uppsyningsman vid Gravarne, 1752 till Uddevalla, 1759 uppsyningsman på ön Ven och sedan till Malmö som uppsyningsman på patrullbåten (PB 1772).
 
I ett supplement till boken finns en uppräkning av Daniel Tidmans barn, men där står det fel födelseort för något av barnen så det skriver jag inte av.
 
Welow i Preussen tolkar jag som Wehlau i Ostpreussen, nu Znamensk (eller Snamensk) i ryska Kaliningradområdet (mellan Polen och Litauen). Staden hette Veluva på gammal litauiska, enligt en tysk hemsida på nätet. På en vacker karta över Ostpreussen  1920 hittar man Wehlau en bit öster om Königsberg (nu Kaliningrad): http://daugenis.mch.mii.lt/atspindziai/Leidiniai/prusijosDzem.de.htm
 
Om Wehlau står i Nordisk familjebok (1921) att det i Königsberg den 17 januari 1656 avslutade fördraget mellan Karl X Gustav av Sverige och kurfursten Fredrik Vilhelm av Brandenburg stundom uppkallas efter Wehlau, där fördraget undertecknades av Karl Gustav. Den 19 september 1657 slöts mellan Johan Kasimir av Polen och samme kurfurste av Brandenburg ett freds- och förbundsfördrag i Wehlau, då den förre erkände hertigdömet Preussens oberoende av Polen, mot det att den senare återgav alla av honom gjorda erövringar i Westpreussen och Ermeland.
 
År 1679 ska Wehlau ha varit ockuperat av svenskarna. Detta enligt en tysk sida på nätet om Kreis Wehlau.
 
Bakugnsskrivare måste ha att göra med bakugnspenningar, som  var en skatt på bakugnar.
 
Något jag undrar över är varifrån Gunnar Bergström kan ha fått uppgifterna om Daniel Tidemans ursprung och hans tjänst som bakugnsskrivare.
 
Jag har varit faktiskt varit inne på tanken att Daniel T kunde ha samband med det Carl kallar militärsläkten Tideman. Men eftersom den släkten kom till Sverige från Stralsund redan på 1600-talet och Daniel tydligen är född i Ostpreussen omkring 1715 (om man får tro Bergström) verkar det inte så sannolikt. Tideman (med alla stavningsvarianter) var nog ett rätt vanligt namn i tyska områden, kanske på fler håll.
 
Nu skriver jag inget mer utan återkommer med mera uppgifter senare.