NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-05
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 1999-04-18, 17:37
Daniel Tideman (Tidman) gifte sig i Uddevalla 1750 med Catarina Chiewitz, f 1731 26/8 i Uddevalla. Han var då tulluppsyningsman. Han finns inte bland födda i församlingen, så jag vet inte varifrån han kommer. I dödboken finns han heller inte.
 
Kanske är han släkt med borgaren Abraham Tideman i Uddevalla, gift 1701 och död 1731, men antagligen inte son. Varifrån denne Abraham kom vet jag inte heller. Den stora Tidemansläkt som utgår från Henning Tideman och som fanns i bl a  Jämtland hittar jag inget samband med. Är det någon som känner till någon släkt Tideman/Tidman i Västsverige vid den här tiden som eventuellt kan knytas ihop med Daniel?
 
Daniel och Catarina fick fyra barn i Uddevalla: Anna Maria f  1752, Johanna Lovisa f 1754, Conrad f 1756 och Johannes f 1758. Någon gång 1758-65 bör familjen ha flyttat. För i ett supplement till Gunnar Bergströms Stora Sjötullen och Lilla Tullen i Skåne, Halland och Blekinge samt på Gotland 1658-1765 finns Daniel Tideman och familj med, men det står inte var han tjänstgjorde. Jag gissar på västra Skåne. Sonen Conrad, som blev repslagare, var bosatt i Malmö från åtminstone 1781 (fick många ättlingar där). Dottern Anna Maria var kammarjungfru på Skabersjö, sedan Klågerup, kring mitten av 1780-talet. Daniel dog senast 1790 - då hans änka flyttade in hos Anna Maria och hennes man i Lund - men var dog han?
 
Tacksam för hjälp och tips.