NULL Skriv ut sidan - Thörn

Anbytarforum

Titel: Thörn
Skrivet av: Samuel Simonsson skrivet 2011-02-16, 01:12
Tack Yvonne,
 
anledningen till mitt intresse av Jacob Thörn och Brita Wibbling (alltså inte Wittling ) är att jag söker efter möjliga släktförbindelser till Mickel Hindersson (Laxbro-Mickel) i Ljusnarsberg. Därför förföljer jag alla spår även om de leder ut på tunn is!  
 
I Ola Lönnqvists sammanställning av Söderköpings historia ( http://user.tninet.se/~pyh936u/1600.doc ) hittade jag följande:
 
1644 Regeringen frågar bl a Söderköping om man kan bistå med fartyg för eskort
 av handelsfartyg. Sverige är i krig med Danmark.
 Borgargardet byggs upp: Hauptman blev Erik Jonsson, fänrik Jochim
 Bilefelt, förare Botvid Arvidsson, fältväbel Tore Ingevastson, korpral
 Herman Wibbling
, Lasse Nilsson, Mickel Hindersson och Måns
 Gudmundsson, mönsterskrivare Jon Giselsson, profoss Måns Andersson och
 trumslagare Ambros glasmästare. (176) Man fick order att hålla vakt vid
 Baresund
 
Här nämns alltså Herman Wibbling i nära samband med en Mickel Hindersson. Båda blev korpraler vid det nya borgargardet i Söderköping. I Söderköpings mtl står denne Mickel Hindersson under åren 1642-44 men sedan försvinner han.  
 
Mickel Hindersson i Ljusnarsberg, förmodligen född ca 1620,  sägs vara härstammad från Lindesberg men var förmodligen av utländsk, tysk eller holländsk, härkomst. Han förekommer i Ljusnarsbergs mantalslängder fr.o.m 1650 - tidigare har jag inte hittat något spår av honom. Han var först gift med Anna Lybecker ( död före ca 1659, dotter till bergmästaren Hans Philip Lybecker och Christina Schmidt) och sedan med Maria van Gent (dotter till Johan van Gent och Barta Jacobsdotter de Cocq/Kok). I Ljusnarsberg var han bergsman och handelsman - handlade bl.a. med koppar i stor stil.
 
Som sagt: tunn is men alla spår är välkomna.
 
Mvh
Samuel