NULL Skriv ut sidan - Södergran

Anbytarforum

Titel: Södergran
Skrivet av: Leif Jansson skrivet 1999-02-07, 19:19
Söker 1700-tals uppgifter om släkten Södergran, som förhoppningsvis kan ge mig ledtrådar att finna föräldrarna till pigan Christina Södergran. Hon är skriven i Hovförsamlingen, Stockholm (uppgifter om födelsedatum resp ort saknas), då hon 22 september 1796 i Adolf Fredriks församling gifter sig med Magnus Forsberg f 1755 i Gårdby (ingen Magnus funnen där detta år, dock återfinns i Gårdeby, Östergötland, en Magnus född 25 september 1755 som son till Gabriel Ersson och hustrun Christin Hansdotter), enligt lysningshandlingarna.
 
Släktnamnet Södergran förefaller vara ganska ovanligt, varför alla tips är av intresse för vidare forskning. Eventuellt släktskap med den finska släkten Södergran är ej känt.
 
Var Christina och Magnus har bott  före och efter giftermålet är för mig okänt. Endast en notering har återfunnits, i födelseboken för Solna året 1798 (C:1 pag 204, n:o 2), då sonen Carl Magnus föds där 15 januari. I födelseboken noteras ”vid Falkonairs Grind”, men återfinnes ej under detta uppslag i Solnas husförhörslängder eller någon annan stans åren före eller efter giftermålet / födelseåret. Vittnen vid dopet är ” Commisarien Per Erik Wahlberg, Falconairen Carl von Ham, Hedvig Eleonora Sundblad, och Mademoiselle Sophie Falk bägge? Stockholm”. Ej heller återfinns dom i Kadettkårens (vid Karlberg) husförhörslängder. Magnus Forsberg skall enligt sitt prästbetyg bott i Solna flera år före giftermålet.
 
Jag har inte lyckats finna någon Södergran i Hovförsamlingens husförhörslängd för denna period (denna omfattar endast ett fåtal sidor - av växlande karaktär). Dock återfinns en hovslagare Carl Gustaf Södergran (anställd hos Hertigen av Östergötland, Fredrik Adolf) bland bilagor till lysnings och giftohandlingar, han gifter sig 1787 med en Christina Lundblad (notering om ett 1:a gifte, för Carl Gustaf, finns med en Brita Fundin). Men hans eventuella släktskap med Christina Södergran är okänt. Ett betyg för en Christina Södergran återfinns också bland ”Flyttnings-, Hinderslöshets-, Kommunionsbetyg mm” (HIc:3)  utfärdat 1765 i Klara församling. I detta betyg nämns inget förutom att hon skall lämna fösamlingen samt har tagit nattvarden där 1764. Om detta är ”min” Christina går ej att fastställa, men då namnet är ovanligt förefaller det troligt.
 
Alla uppgifter om ovanstående personers födelse, vistelse eller död är av intresse, och emottages tacksamt. Sonen Carl Magnus öde är mer känt, han gifter sig 1823 i Klara församling med Märta Sjögren från Frötuna i Roslagen och dör 1863 i Stockholm.