NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2007
Skrivet av: Jan Åke Granath skrivet 2006-03-15, 19:27
Hej Torsten Berglund
Som du vet är jag intresserad av huruvida Hans Eriksson är son till Erik Hansson Westfal. Jag har därför samlat lite ytterligare uppgifter från den tiden genom att studera Jöns Pedersons dombok. Följande har jag hittat:
Vid tinget i Tuna bjöd Jacob Hansson Westfal (bror till Erik Hansson)ut sitt hemman i Aspeboda som han återfått några år tidigare efter att det blivit beslagtaget av Kungen (Kopparbergslagen). Jöns Hjulmakare antar budet, men vid tinget året efter klagar Jacob på att Jöns inte förmått erlägga köpeskillingen. Tinget dömer därför att hemmanet skall återgå i Jacobs ägo. Gården bjuds inte ut vidare fram till 1559 som är det tid domboken täcker.
Vid tinget i Tuna 1549 gör Jacob Hansson och Hans Eriksson gemensam sak mot Erick Persson i Roma angående två skålar som de lämnat i pant för ett lån och som Erick tydligen pantsatt vidare för en större summa.  
Några år senare vid samma ting bjudes en täckt ut av Lasse Seffredsson som pantsatts av Hans Eriksson (som tydligen är avliden)till Bengt Skrivare. Hans Eriksson protesterar emellertid mot detta och företer Jacob Hansson och Nils Hansson som vittnen på att denna pant skulle ha återlämnats av Morten Skinnare till Erik Hanssons barn. Jacob Hansson anger fyra vittnen på detta nämligen sig själv och Nils Hansson samt Peder Andersson och Jöns Nilsson. Vidare vittnat Anders Persson i Götegården att han erhållit ett brev från Konungen där H.M. efterskänker samtliga de skulder som Erik Hansson haft till Mårten Skinnare och som övertagits av hans barn.  
Tydligen fanns starka band mellan Jacob Hansson och denne Hans Eriksson som av beteendet på senaste tinget hade ett stort intresse i arvet efter Erik Hansson. I Älvsborg lösen 1571 finns en förmögen man Hans Eriksson i Aspeboda. Däremot ingen Jacob Hansson trots att han så sent som 1559 ägde hemman där. Han är troligen död. Kan den Hans Eriksson som stod honom nära ha övertagit gården eftersom även brodern Erik troligen är avliden?
Hälsningar
Jan Åke