NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2007
Skrivet av: Jan Åke Granath skrivet 2005-11-04, 11:52
Torsten!
 
Tack Torsten för ditt svar och dina tips. Först om själva knuten i min fråga, nämligen om Hans Eriksson var son till Erik Hansson. Att jag säger att jag tror detta beror på att det är en andrahandsuppgift tagen från Efterlysningar i Diskulogen februari 2001 där två medlemmar citerar ur Dalasamlingen Falu bibliotek följande: Bergsfogde Erik Hansson är omnämnd i Dalasamlingen, Faluns bibliotek, där följande finns skrivet: 1524-07-24 fick han av sin moster Agneta Jeppesdot Lilla Aspeboda, - vilket tidigare hade tillhört Krassowgodset. Agneta och Birgitta Jeppesdotter tillhörde Risholnssläkten -en sidogren till en av ätterna Svinhufvud. Eriks mor var syster till Agneta. Erik torde vara född omkring 1480/1490.
 
De två medlemmarna påstår sedan att Erik Hansson hade en son Hans Eriksson troligen född 1510-1520. Denne Hans Eriksson var Katarina Hansdotters far. Angående Hans eller Jöns så kallas Katarinas far för Jöns i Westerås Stifts Herdamine av Muncktell från 1844 men Hans i den senare versionen av Ekström från 1949. Eftersom Muncktells version är närmare händelsen valde jag Jöns framför Hans.
Anledningen till att jag satte viss tilltro till uppgiften i Diskulogen, att Erik Hansson skulle vara far till Hans Eriksson, är grundat på rena indicier, nämligen i)att Israel Petri hade ett svinhuvud i sigillet, ii) att det uppges att han tagit det efter modern, iii) att morfadern Hans Eriksson, ägde gården Asbo i Aspeboda och iv) uppgiften i Dalasamlingen att gården överlåtits som gåva till Erik Hansson.
Osäkerheten består dels i att jag inte kollat vad som står i Dalasamlingen ännu, dels i att jag inte är tillräckligt kunnig om geografin för att veta om gården Asbo i Aspeboda är samma som Lilla Aspeboda eller hur de förhåller sig till varandra. Om det är samma gård kvarstår frågan hur Hans Eriksson kom i besittning av den om han inte ärvde den.  
Att i så fall svinhufvudvapnet skulle ha ärvts i två generationer på spinnsidan är jag medveten om, men å andra sidan är det ju inte så underligt om Israel Petri önskat utnyttja den status det medförde att utnyttja moderns anor i val av sigill, även om det var långsökt. Jag har fått intrycket när jag läst herdaminnen och universitetregister, utan att ha trängt in i det närmare, att såväl namn som sigill var något prästerna valde ganska fritt på den tiden och ibland hade de ett namn hemmavid och ett annat på universitet om det nu var i Uppsala eller Rostock de studerade.  
Vore kul att få bättre klarhet i detta eftersom mina anor, med säkerhet, hittills sträcker sig fram till Hans/Jöns Eriksson och det vore kul att kunna komma vidare.  
 
MVH
Jan Åke