NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2007
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2005-11-03, 21:07
Jan-Åke!
 
I Anders Winroths uppsats Svinhufvud-ätternas gemensamma ursprung i tidskriften Släkt och Hävd 2001:2-3, s. 150-155, kan du läsa om hur de båda adlade och introducerade Svinhufvud-ätterna är släkt. Där utreds också hur den av Gustav I avrättade fogden Måns Nilsson (Svinhuvud) i Aspeboda var släkt med den gamla frälsesläkten vid Kopparberget som förde ett svinhuvud i sitt vapen.  
 
Beträffande Nås-prästen Israel Petris eventuella släktskap med den äldre Svinhuvudätten, så känner jag inte till att han kunnat knytas till den. Israel Petri förde ett svinhuvud i skölden i det signet han använde när han undertecknade Älvsborgs lösen 1613:45, se avritning i Gunnar Ekström, Västerås stifts herdaminne I:2 (1949), s. 386.  
 
Herdaminnesutgivaren meddelar vidare (s. 385) att Israels far var kyrkoherden i Nås Petrus Olai Salamontanus (död 1618) och att modern hette Karin Hansdotter och var dotter till Hans Eriksson på Asbo i Aspeboda. Möderneankytningen till Aspeboda har uppenbarligen fått Gunnar Ekström att förmoda att Israel upptagit svinhuvudvapnet från sin mors släkt.
 
Att Israels morfar Hans Eriksson skulle vara son till den på 1520-talet belagde bergsfogden och domaren Erik Hansson i (Lilla) Aspeboda, är en tänkbar hypotes, men jag har inte träffat på några belägg för ett sådant släktskap i det bevarade  källmaterialet. OM denna hypotes skulle vara riktig så förutsätter det att svinhuvudvapnet ärvts via mödernet två gånger. Erik Hansson i Aspeboda var nämligen son till Hans Westfal som gift in sig i den äldre svinhuvudsläkten genom äktenskap med Birgitta, dotter till domaren Jeppe Hansson (Svinhuvud) i Risholn (se Bertil Bo?thius, Kopparbergslagen fram till 1570-talets genombrott, s. 576, och Per-Axel Wiktorsson, Aspeboda under medeltiden, i tidskriften RIG 1988:1, s. 17-20, där Agneta Jeppesdotters (Svinhuvud) överlåtelsebrev från 1526 6/1 på (Lilla) Aspeboda till hennes systerson Erik Hansson är publicerat).  
 
Jag noterar att du skriver att Israels morfar hette Jöns Eriksson, men Jöns och Hans är att betrakta som olika namn vid den här tiden, även om de har samma etymologiska ursprung. De borde allstå inte kunna sammanfalla, varför jag är nyfiken på varifrån du fått uppgiften att Israels morfar skall ha hetat Jöns och inte Hans. Vidare är jag nyfiken på hur du 'tror dig veta' att denne Jöns Erikssons far var Erik Hansson (Westfal).