NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2007
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2005-04-06, 08:23
Kommentar till föregående inlägg:
frågeställaren Margareta Lomfalk har redan fått ett svar på sin fråga under  
Älvdalen (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=4669), där frågan också var ställd den 3/4 2005.
 
Den Elsa Nilsdotter Stjärna Svinhufvudsläkten som nämns i frågan, anges i äldre litteratur oriktigt ha tillhört Svinhufvudsläkten på sitt fäderne, se t.ex. Muncktells 1800-talsherdaminne för Västerås stift (del II, s. 329). Hennes far bergsmannen Nils Hansson i Främsbacka, St. Kopparbergs sn, tillhörde istället en släkt som i sitt vapen förde en sexuddig stjärna (Stjärna, Kopperbergsätten) och från vilken släkt bl.a. adliga ätten Stiernhielm räknar sitt ursprung. Elsas mor, Gertrud Knutsdotter, tillhörde emellertid den äldre Svinhuvudsläkten vid Kopparberget, se vidare min uppsats Nils Hanssons i Främsbacka ättlingar i Individ och historia. Studier tillägnade Hans Gillingstam (Stockholm 1989), s. 11-17.  
 
Då Ove Rengers omfattande databasutdrag i föregående inlägg innehåller en del oriktiga namnuppgifter/namnformer och födelseorter etc, vill jag passa på att hänvisa till diskussionen om kyrkoherden Olaus Andreae Angermannus och hans hustru(r) och barn i min artikel Vem var mor till herr Olofs i Mora barn? i Genklang nr 6, 1996, s. 7-17 (utgiven av Ovansiljans Släktforskare).  
 
Om Elsa Nilsdotters (Stjärna, Kopparbergsätten) anor, se Stefan Jernberg, Anor från Orsa, Svenska Antavlor (nr 238) 1997:6, s. 267-281 (utg. av Sveriges Släktforskarförbund).