NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 november, 2013
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2013-11-26, 22:49
Att Nyberg (och Kinberg för den delen) har hittat på mycket och i övrigt varit förvånansvärt vårdslös med uppgifterna finns det gott om exempel på. I ett fall, en släkt, funderar jag på att skriva en uppgörelse - att missa ett par barn i en familj, missa att ett barn i själva verket är två med samma namn, flytta ett barn till faderns bror, att missta sig med flera år på födelsetid - allt i två familjer - är ju häpnadsväckande för att inte säga upprörande. Men att med citattecken tillskriva en kyrkbok en hel levnadsbeskrivning vill jag inte ens tro Nyberg om. Ett problem med alla dessa gubbar är att de systematiskt struntade i källhänvisningar. I det här fallet står det i kyrkboken. Inte ens församlingen nämns. Citatet har formen av en minnesruna skriven över Maria Facht i anslutning till hennes bortgång 1762. Nyberg skriver finns antecknat, så han använder ju en föregivet existerande bok som källa. Om detta inte var sant, så är ju dikta en förskönande omskrivning. Nybergs senast reviderade utgåva är från 1938, så utsagan borde ju gälla förhållandena då, men jag tror att mycket i Nyberg är rena avskrifter av uppgifter ur Kinberg, som han inte kollat alls.
 
Dessvärre tror jag inte att Arkiv Digital hunnit till aktuella årgångar av domböcker, så man får bege sig till Riksarkivet eller Visby LA. Men där kan förstås det nämnda citatet inte finnas, eftersom det uttryckligen anspelar på personens död 55 år senare. Men man borde kontrollera att det verkligen står Maria Hansdotter eftersom Wilhelm Facht fick en dotter Maria ett par månader tidigare än Hans.
 
(Meddelandet ändrat av LOE 2013-11-26 23:31)