NULL Skriv ut sidan - Svan / Svahn / Swahn

Anbytarforum

Titel: Svan / Svahn / Swahn
Skrivet av: Niklas Kant skrivet 2015-03-07, 13:53
Johan Michelsson skriver i ett brev (daterat 1685 30/3 Svanås) till sin son Johan Svanehielm:
 
 
...............................J natt ähr Karin och
Erick blefna illa siuka, Gud wari dheres hielp. Och
låte dhem snart komma till hälsan ighen. Dhet blif:r illa för
syster och suägerskan fru Chaterina Lillienbärg och hennes De Bech
död ähr, doch intet breef ifrån henne bekommit. Att så ähr
hos mig Dubiost om mansens dödh. Gifue Gud dhet wore
Löghn förmedelst Chatarinas skull. Jagh mig eij annat
påminner, uthan Hr. Sec: tillskrefz at sökia hos Hs Kongelig Maijt.
mig i Nåder förunnas måtte en fullmächtig wed synerne i
mitt ställe att bruka förmedelst min höga ålder............
 
Kanslitjänstemäns koncept och mottagna skrivelser (1523 - 1840) 9:28a.
 
Detta borde röra sig om Catharina Regina Lillieberg (brorsdotter till assessoren Erik Drysenius hustru Margareta Carlsdotter) och hennes make överstelöjtnanten Daniel de Besche ( ? 1685 26/2).
 
****
 
Den dotter Maria, som var åsyna vittne till Metta Brauns död, var i själva verket hennes styvdotter. I en supplik 1690 (EIIa:6) sade nämligen Daniel Hansen Möller sig ha hustrun Maria Rising med avlidna modern Carin Ekegren och fadern rådman Jean Rising. Han krävde rådman Jacob von Ackern på svärfaderns avlöning (EIIa:6). Till sin fullmäktig hade han utsett Nils Bengtsson Giässling. Samme Nils Giässling hade i en supplik den 3 nov. 1686 begärt att demitteras från förmynderskapet för avlidne rådmannen Johan Risings dotter som han pålagts den 19.8.1684. Magistraten resolverade, att en notifikation skulle avgå till barnets morfar Ebbe Simonsson.
 
http://www.gbgtomter.se/Rote_5/5.4.pdf
 
****
 
Johan Michelsson var kronofogde i Konga och Uppvidinge fögderi: 1642 6/8 - 1647, 1648.
 
Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden, Småland, Bd 1. Johan Axel, Almquist.
 
Har inte hittat honom som kronofogde 1648. Dock så var han i landshövdingen Bengt Bagges ställe vid sommartinget 1648 i Konga härad.
 
I Konga härad domböcker finns förteckningar över kronans högre tjänstemän årvis. 1644 redovisas häradsfogden vara Johan Michelsson i Svanås.
 
Konga häradsrätt AIa:2 sid 108.
 
Han benämns ibland häradshövding långt före 1680.
 
1661 12/2 i Eksjö rådhusrätt renoverade domboken, häradshövdingen Johan Michelsson till Svanås, köpeskrift daterad Svanås 1659 27/7.
1668 ST Norrvidinge häradsrätt, häradshövdingen Johan Michelsson till Svanås.
 
Jämför med SBL under Arnold de Rees,
 
Den 15 nov. 1641 arrenderade den tjugunioårige D. jämte medintressenter, bland vilka den äldre brodern, Jacob de Rees d. y. (f. 3 dec. 1604, d. 14 april 1650), synes ha varit den förnämste, riksamiralen Carl Carlsson Gyllenhielms nyskapade friherreskap, Nya Bergkvara i Kronobergs län, med allt vad därtill hörde.
 
Med arrendet av Nya Bergkvara, vars huvuddel låg inom Allbo och Kinnevalds härader, avsåg D. främst att grunda en inkomstbringande bruksrörelse med i trakten rikligt förekommande sjömalm och skog som råvaror. Centrum för denna rörelse blev Huseby bruk, vilket före 1641 drivits av riksamiralen själv med hjälp av bl. a. den duglige förvaltaren Johan Mickelsson, senare D: s bittre vedersakare, och en holländare vid namn Christoffer Kloth.
 
D:s samarbete med Gyllenhielm var under den senares sista år icke alldeles friktionsfritt. D. beskylldes av Gyllenhielm bl. a. för långsamhet med arrendets inbetalning. Riksamiralens missnöje underblåstes av hans tjänare, bl. a. den förre förvaltaren av Huseby, Johan Mickelsson, som beskyllde D. för skogsskövling och varusmuggling. D. och hans broder Jacob tillvitades även övergrepp mot friherreskapets allmoge, som skulle ha avtvungits olaga skatter och dagsverken. Härifrån lyckades de dock fria sig efter att ha erhållit intyg från en mängd bönder om sin oskuld.
 
****
 
[1693] Catharina Drysenia på Sandetorp afsomnade d[en] 11 Junij
 
Ör C:1 sid 71.