NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 september, 2008
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2001-12-29, 06:09
Hej Bernt Bergkvist, kanske du kan hjälpa till här?
 
Joakim skickade ett mail med ovanstående förfrågan samma dag, så jag svarade på det. Men jag har ingen Nils Gustav i den generation det rör sig om - d v s bland de cirka 75 av Anders Larsson Sundströms (1745-1812) barnbarnsbarn som jag känner till, födda mellan 1823 och 1860. Namnet Nils förekommer överhuvudtaget inte i släkten.  
 
Det finns dock en möjlighet att Nils Gustav var son till någon av de två sonsöner som blev sjöman/skeppare och utflyttade till Norrköping på 1820-talet. Om dem saknar jag ännu uppgifter efter flytten:
Carl Eric Sundström, f 1801-12-21 vid Oxelö (son till Lars)
Jan Eric Sundström, f 1803-07-10 vid St Brevik (son till Olof)
 
En annan möjlighet är att Nils Gustav var utomäktenskapligt barn till någon av de sondöttrar som tidigt utflyttade som pigor. Om deras vidare öden har jag i vissa fall ännu bara knapphändiga uppgifter.
 
Hoppet står till dig, Bernt - har du bättre reda på dessa personer och deras eventuella barn?  
 
I annat fall återstår bara för Joakim att söka i Österåkers hfl efter Nils Gustavs födelseförsamling och ta reda på föräldrarnas namn. Därefter bör jag med åtminstone 99-procentig säkerhet kunna lämna besked om Nils Gustav tillhör lotssläkten eller inte.
 
Mvh/Maud