NULL Skriv ut sidan - Sture

Anbytarforum

Titel: Sture
Skrivet av: Björn Möller skrivet 2013-08-22, 21:47
Lennart,
 
jag håller för tillfället på och gräver i släkten Sture eftersom jag har häradsprosten i Harlösa, Frederik Pedersen Sture som ana. Jag tittade snabbt igenom alla kända söner och döttrar till Frederik Pedersen Sture, men jag hittar ingen som passar in tids- och platsmässigt som förälder till Frederik, Lars och Margareta Sture.
 
Alla äldre uppgifter om familjen Sture ska man dock ta med en stor nypa källkritik. T.ex. är en stor del av de uppgifter om släktens ursprung som står i Lunds stifts herdaminne helt uppåt väggarna. Felen finns redan i Wibergs Dansk præstehistorie och Carlquist använder denna källa i LSHM2.
 
T.ex. kan jag nämna att Frederik Pedersen Stures far egentligen heter Peder Clausen Sture, och inte Hansen Sture som det står i herdaminnet. Han är i sin tur prästson från Sønder Hygum, inte långt från Ribe. Tillnamnet Clausen/Hansen verkar dessutom vara ett påhitt från historikerna på 1800-talet. I alla källor som jag har hittat som går tillbaka till 1600-talet omtalas han som Peder Sture.  
 
 
Det finns möjligtvis fler kandidater till din del av släkten. Prosten Frederik Pedersen Sture i Harlösa hade dessutom två bröder, Ancker och Christian. Jag förlorar dock spåret efter dessa på Själland år 1637 resp 1642. Båda har dock anknytning till Skåne eftersom de fått förläningar vid Lunds domkyrka av kung Christian 4.
 
Den Sture som har fått släktnamnet från sin mor är Frederik Pedersen Stures systerson, sedermera kyrkoherden i Vellinge & Fuglie, Peder Knudsen Stuure.
Enligt dopboken i Kolding från 1636 så har han fått släktnamnet Sture redan vid dopet.
 
Mvh
  Björn
 
Tillägg:
Jag kom på att det eventuellt finns ett sätt att bevisa Frederik, Lars och Margareta Stures koppling till den övriga släkten Sture.
 
Häradsprosten i Harlösa Frederik Pedersen Sture och hans systerson prosten Peder Stuure i Vellinge har använt samma bomärke. Det syns idag fortfarande på en målning i Harlösa kyrka resp Peder Stuures familjegravsten i Malmö St Petri kyrka.
Enligt en uppgift som jag inte har kontrollerat, så ska Frederik P. Stures son, kyrkoherden i Gladsax, Mads Fredriksen Sture också ha använt sig av samma märke. Mina misstankar är att bomärket går tillbaka till anfadern, hovpredikanten Peder Sture.
 
Kanske att man kan hitta samma bomärke kopplat till de tre syskonen Frederik, Lars och Margareta Sture?
 
Bomärket är en liksidig triangel, med en spets uppåt. Triangeln är i sin tur indelad i tre lika stora fält, där skiljelinjerna utgår från de tre spetsarna och sammanstrålar i triangelns mitt. I de tre fälten syns sedan följande symboler:  
Övre vänster: Ett par händer knäppta i bön.
Övre höger: En balansvåg.
Nedre: En dödskalle.  
 
(Meddelandet ändrat av Kaktus99 2013-08-23 12:58)