NULL Skriv ut sidan - Sture

Anbytarforum

Titel: Sture
Skrivet av: Björn Möller skrivet 2013-08-19, 21:07
Lennart,
 
Margareta (Anna Greta) Persdotter Sture, d 1773 i Simrishamn, låter sig för tillfället inte placeras i släktträdet över den skånska prästsläkten Sture. Däremot har jag hittat några andra upplysningar som kan kanske vara en hjälp på vägen:
 
Rättelser och tillägg till Lunds stifts herdaminne, Serie 2: 1-9, sid 601 (jag tror rättelserna står i volym 13 eller 14):
Fridericus Petri Stures släktskapsförhållanden belyses något av att han hade syskonen Lars Sture (Lindberg, Landsstaten, s 347) och Anna Greta Areskog, f Sture, i Simrishamn (f 1706, död 1773)
 
P. Wilner: Lunds universitets matrikel 1667-1732 (Åter utgiven med register av Barbro Edlund)
I personregistret på sid. 230 står:
Sture, Frederic Petri (sid) 81 - Hamnfogde i Åhus
Gick i Ystad skola 1706-juli 1708 återkom dit 1709-1710.
Föräldrar okända (Carlquist LSHM2 3:18, 6:267), Syskon kronolänsman Lars Persson Sture o. Anna Greta Areskog, f. Sture, Simrishamn.
 
(Jag har här skrivit ut några av förkortningarna i originaltexten i klartext.)
 
Eftersom Anna Greta Stures bror har gått i skola i Ystad innan han börjar på universitetet i Lund, så ska man kanske leta efter deras bakgrund i sydöstra Skåne.
 
En möjlighet är också att de tagit sin mors familjenamn i stället för faderns namn. Detta har hänt minst en gång tidigare inom släkten Sture.
 
Mvh
Björn
 
(Meddelandet ändrat av Kaktus99 2013-08-19 21:12)