NULL Skriv ut sidan - Strömbeck

Anbytarforum

Titel: Strömbeck
Skrivet av: Jonathan Stagh skrivet 2013-06-11, 01:53
Hej igen Britt-Marie!
 
Tack för ytterligare upplysningar. Det stämmer att Cajsa Lisa Strömbeck är min ana. Hon gifte sig, precis som du skriver, med mjölnaren Peter Eriksson Ringström, född i Grimsum, Ringarums socken den 1/6 1776 och avliden i S:t Lars i ”blodstörtning” 11/1 1826. Via deras son Per Gustaf Ringström (1814-1861) fortsätter linjen ner till mig.  
 
Avseende sökningar på Disbyt: nu var det visserligen flera år sedan jag använde Disbyt, men då var det i alla fall så att man erhöll ansedlar med detaljerad information om personerna, och hänvisningar till kyrkböckerna, först efter att man tagit personlig kontakt med den person som forskat på de personer och den släkt man var intresserad utav. Visserligen gick det att söka (förstås), men för att få någon reell, matnyttig information var man tvungen att höra av sig och be om utdrag ur ansedlarna. Detta har jag också gjort och erhållit en hel del anor, men ofta från flera olika personer, vilka bidragit med olika delar, som i sin tur kunnat bekräfta varandras uppgifter. Jag har hittills inte funnit några fel i de utdrag jag erhållit från Disbyt.  
 
Avseende AI:5 S:t Lars, Tannerfors, kvarn nr 2, s 108, betyder det att familjen Ringström bor inneboende hos änkan Wetterberg-Ramberg?