NULL Skriv ut sidan - Strömbeck

Anbytarforum

Titel: Strömbeck
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2013-06-09, 01:17
Jonathan, inte bara databaser, utan all information kan vara felaktig, även skickliga forskares skrifter kan innehålla mindre eller större brister, liksom även de verkliga källorna. Därför behövs alltid ett källkritiskt tänkande kring forskning och information.
 
En grundläggande princip är att ju närmare i tid och rum en viss händelse något nerskrivits, desto större är chansen att uppgiften stämmer.  
 
Men även andra villkor måste beaktas, som om det finns anledning att misstänka okunskap, t ex prästers oförmåga att räkna; eller slarv med själva insamlandet på t ex hörsägen och vid iordningställandet samt nedskrivandet; eller synfel; eller tillfällig eller permanent dryckenskap, eller sjukdom och ålderdom; till och med medvetet felaktiga uppgifter har förekommit.
 
Nackdelen med internet är att fel kan spridas snabbt till hela världen på ett ögonblick och sedan kopieras lika fort.  
 
Fördelen med internet är att uppgifter kan hittas mycket enklare och snabbare. Det gör också att man snabbare och enklare kan få fram när något inte stämmer, när uppgifterna går isär. Precis som Britt-Marie beskrev härovan. Visserligen finns risken att ett fel sprids oemotsagt, om ingen kollar uppgiften, men så var det innan internet också och de gamla böckerna och artiklarna som då skrevs sprider än idag sina fel och blir sällan rättade i tryck, utan allt oftare på nätet. Det är ingen tillfällighet att världens största uppslagsverk slutat tryckas, till förmån för internet.
 
Noggrannhet och vaksamhet ökar chansen att det blir rätt.  
 
För att kunna göra rätt, måste man också våga göra fel, annars blir ingenting gjort!  
 
Lycka till med dina efterforskningar om Strömbeck. De jag mött i min forskning var ifrån Gävle och redovisas i Sehlbergs handskrifter i internetlänkar i tidigare inlägg i denna diskussion ser jag.