NULL Skriv ut sidan - Strandman

Anbytarforum

Titel: Strandman
Skrivet av: Carina Jakobsson skrivet 2006-08-27, 16:55
Hej.  
 
Jag heter Carina och frågat tidigare om släkten Jakob Strandman och hans hustru Greta Björkström som gifte sig i Riddarholmen förs. i Stockholm.  
Nu har jag fått reda på mer om dem. De får sonen Petter Strandman bl a rådman i Hjo. (Det står lite om Jakob och hans son Petter Strandman under Hjo).  
 
Jakob Strandman heter Jakob Georg Strandman och är född 1720-09-27 i Häggums försm i Skaraborgs län. Hans yrke var inspektor. Hans far är Löjtnant Petter Strandman och hans mor är Anna Catharina Gyllensting. De gifte sig 1719-12-27 i Häggums förs. De fick två barn till Juliana Elenora född 1721-12-24 i Häggum och sonen Johannes född 1731-01-08 i Eggby försam i Skaraborgs län.  
 
En fru Gyllensting dör 1734-02-05 i Eggby försm. (Kan vara hustru Anna Catharina Gyllensting)  
 
Petter gifte om sig senare för han får flera barn med Annika Warenberg. De bor på Hökaberg i Eggby.  
 
Till Hökaberg kommer senare sonen Inspektor Jakob Georg Strandman och hans hustru Greta Björkström. Det finns bouppteckningar på dessa personer.  
Petter Strandmans hustru Anna Catharina Gyllensting och hennes adliga anor är väl utredd.  
 
Det är lite svår att forska exakt på dessa personer eftersom det inte finns husförhörslängder så här tidigt.  
Så mina frågor är:  
Jag skulle vilja veta lite mer om Petter Strandman född enl familysearch 1687 i Eggby och det finns uppgifter om att han ska varit född i Västergötland 1694 men var?? Jag kan inte hitta detta. Är det någon som har lite mer information om Petter Strandman vore jag tacksam. Vem som är hans föräldrar o s v.  
 
Jag vet att han var löjtnant och rustmästare vid Västgöta tremänreg:te t 1712, furir 1715 och var i Gästrike tremän.bat:n 1717. Men detta är allt. Jag undrar också om någon har lite historia kring gården Hökaberg i Eggby.
Är det någon som har mer information vore jag tacksam. Allt är av värde.  
 
Med vänlig hälsning  
Carina Jakobsson