NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-08
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2006-01-24, 01:20
Hej Catharina och Göran!
 
Catharina, vi har tydligen exakt samma dombokstext att utgå från, men vi tolkar den olika. Det vi vet genom texten är att Sissa i Nebbeboda hade arv i Almås, och hur stort arvet var. Allt annat är antaganden och beräkningar.  
Du undrar vem som är upphovsmannen till smeknamnet Sissa i Nebbeboda, men det vet vi ju. Det var skrivaren vid häradstinget. Han använde det vanliga sättet att ange någons namn, förnamn och gården där man bodde. Varför skulle det vara ett smeknamn?
Du tycks vara ganska övertygad om att Simon i Almås verkligen hade en dotter som hette Sissa, att hon var gift med Bengt Folkesson, och att hon var identisk med Sissa i Nebbeboda, och jag tvivlar på alltsammans. Vi har ju båda rätt att ha vår egen uppfattning, men det är viktigt att inte presentera antaganden, som om det vore belagda fakta.
Ang Sissas ålder så skriver du, att du får ändra den med tanke på sonens födelseår, men har du verkligen någon nytta av födelseuppgifter, som är konstruerade efter en förmodad sons beräknade födelseår eller efter en förmodad fars gissade ålder. Framförallt hoppas jag att du inte publicerar sådana födelseuppgifter.
Till slut skriver du om det finns två Sissa...
Det fanns säkert många Sissa både i Virestad och Jämshög. Det är ett namn som jag ofta har stött på, när jag har forskat om 1600-talet.
Avståndet mellan Almås och Nebbeboda är kanske inte heller så stort, som man kan tro. Jag vet ju inte var Nebbeboda ligger, men Almås ligger längst söderut i Virestad socken, vid gränsen till Loshult.
 
Göran! Jag har faktiskt aldrig kommit att tänka på att det kan finnas flera Nebbeboda, men visst kan det vara så. Har dock aldrig stött på eller hört talas om namnet i trakterna kring Virestad.
Att inte Danmark nämns i samband med namnet är inte så ovanligt i Allbo härads domböcker. Förbindelserna var täta över gränsen, och vid många gårdsköp var någon part från Danmark, men oftast nämns bara gård och ev socken.
 
Hälsningar
Ingegärd