NULL Skriv ut sidan - Stimmer

Anbytarforum

Titel: Stimmer
Skrivet av: Hans Hugo Nilson skrivet 2011-12-01, 14:56
Hej! Har inget att tillföra när det gäller de äldre Stimmer. Kan meddela att jag stötte på Jöns Rickard Stimmer (enligt Niklas Hertzman son till Magnus Thomas Stimmer) i sökande efter mina egna anor. Enligt hf Oderljunga AI:1 (1831-1835), sid 200, levde han i Skingre Husartorp från 1831 och var gift med (svårtolkat) Henriksdotter(?) Bente/Bengta, född 1794. De hade barnen Regina, f. 1833-08-02, Magnus f. 1833-08-02 och Sven f. 1831-11-25. Men vad som gjorde att jag började intressera mig för Jöns Rickard Stimmer är att han tidigare fick en uä. son, Carl Fredrik Magnus Stimmer, f. 1828-10-30 i Oderljunga. Mor var pigan Elna Pehrsdotter, f. 1798-09-13 och bosatt åtminstone 1831 i Ulfs, Oderljunga. I födelseboken har prästen skrivit:
Son Carl Fredrik Magnus, oäkta, född den 30 Octob. i Ulfs, döpt den 9 Novemb. Modern är  
Pigan Elna Pehrsdotter 30 år. Fadren nämndes vara Husaren Jöns Richard Stimmer i Bälinge.  
Susc. Smeden Troen Torstensdotter i Oderljunga Torp. Test. Drengarna Sven Bengtsson i  
Oderljunga, Hans Wessman i Blekemosa, Anders Bengtsson i Wedby. Pigor, Marie Stimmer i  
Bälinge, Karna Bengtsdotter i Ulfs och Helena Pehrsdotter i Wedby.
 
Pigan Elna Pehrsdotter hade förutom Carl Fredrik Magnus tre andra uä. barn: Pehr f. 1821-12-10, Johannes f. 1825-03, fäder okända, samt Hans Nilsson Fågel, f. 1831-04-03 i Ulfs, Oderljunga. Dennes far nämndes vara sockenskomakaren Nils Hansson i Oderljunga.
Hans Nilsson Fågel dyker senare upp i Kattarp där han 1851 i december gifter sig med Boel Claesdotter/Klasdotter f. 1824-02-17. Boel har i augusti samma år fått dottern Bengta Fågel och med all sannolikhet är Hans Fågel fadern. Bengta arbetar några år i Allerum och gifter sig sedan med soldaten Jöns Persson Pihl och hamnar i Välinge. Bengta är min mormors mor.
/Hans Hugo Nilson