NULL Skriv ut sidan - Stimmer

Anbytarforum

Titel: Stimmer
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2011-06-24, 11:23
Hej !
 
Jag undrar om några nya uppgifter om Stimmer har dykt upp. Jag och ett par andra har de senaste dagarna försökt få ihop de olika personerna med namnet. I dagsläget finns följande personer:
 
a) Sven Stimmer, konstapel och murmästare. Född 1740 i Gråmanstorp och död 1821-11-10 i Ljungaborg, Kvidinge. Gift 1:o med Maria Elisabeth Friberg (1747-1811). Gift 2:o med Karna Persdotter (1775-). Gift 3:o med Anna Lisa Jönsdotter. Får barn 1776-1783 i sitt första äktenskap och sedan en dödfödd son i sitt andra.
 
b) Nils Stimmer, född 1778 i Gråmanstorp och död 1830-06-08 i Häljalt, Oderljunga. Gift med Christina Järnberg (1773-). Får barn 1804-1814 i Oderljunga. Är inte son till Sven Stimmer då han inte är nämnd som son i Svens bouppteckning. Han är dock nämnd i den som släkting.
 
c) Mattias Stimmer. Uppges i ett domboksmål 1775 3/3 i Västra Göinge häradsrätt bo i Åby (Gråmanstorp) och vara gift med Kiäla Mårtensdotter. Mattias Stimmer kärar genom ovannämnda Sven Stimmer. Inga spår i mantalslängderna i Åby efter Mattias Stimmer. En änka Kiäla bor inhyses hos Sven Stimmer med familj i Ljungaborg 1790 och 1791 (mtl). Änkan Kiäla Mårtensdotter dör 1805 i fattighuset i Gråmanstorp.
 
d) Nils Severin. Uppges i ett domboksmål 1796 vara systerson till Sven Stimmer och skall då bo i Åby (Gråmanstorp). Inte heller här något spår efter honom i mantalslängderna.
 
Jag är alltså intresserad av om det finns några andra belägg för dessa personerna. Man kan ju se en släkt/familj, men frågan är bara hur de skall kopplas ihop.