NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-08
Skrivet av: Cathairna Lindhe skrivet 2006-01-21, 20:12
Hej igen Göran!
 
Tack för din fina hemsida, det fanns så mycket som var intressant. Ser att din specialitet är Jämshög i äldre tider. Tack också för att du låter oss ta del av ditt forskningsmaterial.  
 
Har en fråga som jag har försökt att få en förklaring på. Tyvärr så har jag inte hittat mer än detta. Det gäller anor och syskon till ana som bodde i Nebbeboda i Jämshög.  
 
I Virestad föds Sissa Simonsdotter i Almås Virestad mellan 1570 - 1580. Hon är syster till min anfader Harald Simonsson, vilken blev präst i Vislanda. Av flera forskare har Sissa Simonsdotter fått benämningen Sissa från Nebbeboda. Sissa ska ha gift sig med Bengt Folkesson.  
 
I Nebbeboda finns två av mina anfäder, Jon Jonsson bonde i Nebbeboda i Jämshög. Född före 1648 i Jämshög, Död i Nebbeboda han är gift med Una Olofsdotter.  
 
Finns det mer information att tillgå om dessa två.  
 
Enligt forskare ska Sissa Simonsdotter varit bosatt i Virestad, så jag är mycket nyfiken på varför hon kallades för Sissa i Nebbeboda.
 
Skulle vara mycket intressant att få reda på detta och om du kanske har material om Nebbeboda så långt bakåt som vi vanliga amatörforskare inte har möjlighet att undersöka, på grund av att vi är dåligt insatta.  
 
Vänligen Catharina