NULL Skriv ut sidan - Starling

Anbytarforum

Titel: Starling
Skrivet av: Leif R. Blom skrivet 2010-10-11, 11:38
En liten och troligtvis kortlivad släkt med borgmästaren i Uppsala Johan Starling som första namn.  
Gift en gång med borgmästare Bergs dotter Britta 1695, som avlider när dottern Birgitta Maria föds året därpå.  
Gift en andra gång med Barbara Sophia Pfeiff ca 1705 och får dottern Eva Helena f. 1708 och sonen Johannes Gustavus 1712.
Döttrarna har jag kunnat följa, men Johan Gustav bara som dopvittne några gånger. Senaste gången 1765, när hans systerdotter Christina Aurora Lilliemarcks och hennes andre make Fredrik Wilhelm Taubes son Fridric August döps i Åbo i oktober. Johan Gustaf kallas då capten, men jag kan inte ens finna vilket regemente han tillhör.
Familjen är för övrigt boende i Uppsala med omnejd, men, som sagt, Johan Gustav finner jag inte,  
inte ens som avliden. Modern Barbara Sophia som blev änka 1733 finner jag också som dopvittne, tex. 1753 i Lagga och hon uppges avlida 1772, men jag kan inte heller här finna var.  
Johan Starling har en egen grav i domkyrkan, nära predikstolen. Har någon några tips?
Mvh Leif R.