NULL Skriv ut sidan - Spolander

Anbytarforum

Titel: Spolander
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2010-06-20, 21:00
Jag håller med Jouni Tervalampi, 'sockenlapp' är ett mkt konstigt epitet som tilldelats Nils Spolanders far. Jag utgår från att herdaminnet är källan till den uppgiften. Eftersom min erfarenhet av herdaminnet är att det förekommer mkt spekulativt strunt bland de genealogiska uppgifterna så blir man inte förvånad. Eftersom herdaminnesförfattaren uppenbarligen inte har någon bra koll, varken på Nils bakgrund eller om lappska förhållanden så tar jag även väldigt lätt på den påstådda kopplingen till byn Spöland. Det är dock ett lättsålt påstående. Dessutom bör man beakta att herdaminnet är skrivet lång tid efter Spolanders levnad av personer som kanske inte någon koppling till Spolander alls. Därför är det ett mkt intressant citat som Kenneth Mossberg tar upp i sin sammanställning av Västerbottens regemente där det finns ett litet avsnitt om mönsterskrivaren Egidius Spolander som dog 1764-02-16. Mossberg citerar dödsboken där det bl.a. står att Fadern flyttade från Sorsele lappmark. Det är alltså en konkret uppgift som bör komma från personer i direktkontakt med Spolanderfamiljen och betydligt närmre i tid än herdaminnets spekulativa påstående. Dödsboksuppgiften bör alltså tillmätas betydligt större trovärdighet än herdaminnet. Sen har vi detta med namnet Spolander. Därom kan man självklart bara spekulera. Det kan dock vara värt att påpeka att nabbatsnamn som Spelok/Spjelok förekommer i Sorsele & Arjeplog. Vidare tycker jag, i motsats till skribenter ovan att Aegidius Ottos närvaro i lappmarken är högintressant. Första prästen skrivs f.ö. i Sorsele/Jällesniönes i mtl 1675 i samband med annexförsamlingens bildande. Nils skickades till gymnasiet i Härnösand före det, våren 1673. Aegidius Otto är bl.a. på plats 1670 vid Lyckseletinget, där Sorselelapparna också deltar. Aegidius kan mkt väl ha haft kontakt med Nils familj.