NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2009-11-03, 11:13
Ja det här var intressant Birgitta! Frågan är på vilket sätt denne tullinspektör Lars Spilhammar har koppling till släkten Spilhammar i Örebro? Eller om det öht finns en sådan koppling?
 
Att han var tullinspektör knyter dock an till den diskussion vi hade för 1 ½ år sedan, särskilt om utridaren Lars Larsson Spilhammar - se Birgittas inlägg & bilder  och mitt angående utridare  den 22 juni s.å. Det är lätt att se en koppling mellan utridaren Lars Larsson Spilhammar, som övervakade handeln bland landbönderna i Örebros närhet, och tullinspektör Lars Spilhammar.
 
Nu var ju Lars Larsson Spilhammar verksam i Örebro redan 1659, och dopnotisen är från 1701, så det är väl inte troligt att det är samma person. Har du funnit patronymikon på Lars Spilhammar, Birgitta? Det kan i stället vara far och son.
 
Uppgiften ger hur som helst en sökingång till arkiven som är viktigt att ta fasta på. För verkade Lars Spilhammar som rik tullinspektör i Kalmar, finns det skäl att dyka ner i länsstyrelsens handlingar från slutet av 1600-/ början av 1700-talet. Jag tänker särskilt på serier med brev och suppliker från tjänstemän & högreståndspersoner.  
 
Så ett besök på Landsarkivet tror jag skulle krönas med framgång, Birgitta.