NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2009-06-06, 19:31
Hej Leif
Det är verkligen schysst av dig att du håller ögonen öppna efter ”mina” Spilhammar, det uppskattar jag mycket. Jo ibland måste man lämna en ana för när man kört fast. Jag vet ju att jag för eller senare återkommer med nya friska takter när andan faller på eller något nytt dyker upp. Nej jag letar inte endast efter Lars Andersson Spilhammar i Örebro. Båden Pers bror Lars men även Per själv med hustru bodde ju i Örebro en tid enligt mantalslängderna. Med tre stycken från samma släkt, (vilket det torde röra sig om) i samma stad lutar det ju åt att de kanske hade sitt ursprung där. Det jag skulle vilja hitta är något som styrker eller dementerar detta. Jag skulle även bli överlycklig om jag kunde hitta någon uppgift om vart Ingrid Bengtsdotter Kruse kom ifrån. I ditt inlägg  
 
finns ju en notis som rör Anders Spilhammar. Jag kan inte fatta att jag inte kopplade det då men: Anders Spilhammar som nämns måste ju vara hans bror som även han blev ryttmästare vid livregementet till häst så småningom. Anders bodde i Risby i Viksta socken (C) och dog 1696. Jag har funderat mycket på vem eller vilka som tog hand om de föräldralösa syskonen Spilhammar 1677? Kan det ha varit brodern Anders? Han och Per verkar ju stått varandra nära med tanke på notisen du hittade. En annan möjlig variant kan ju vara att det var brodern Lars i Örebro som tog hand om barnen. Jag tror kanske något mer på den sista varianten.  Ytterligare en gåta att lösa är ju hur Per S och Ingrids dotter Anna träffade sin man Daniel Kåhre från Västervik. Jag tror att det kan ha varit så att Anna bodde i Örebro och eftersom Daniels bror Lars Kåhre bland annat var slottsfogde på Örebro slott kanske de träffades i Örebro när Daniel hälsade på sin bror där. Ja det finns väldigt mycket att nysta i så jag har att göra ett bra tag
 
Trevlig nationaldag, vad som är kvar av den
 
Birgitta