NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2009-05-28, 19:29
I veckan besökte jag ULA och studerade en del arkivalier i bl a Örebro länsstyrelse arkiv, särskilt Landskansliet.
 
Fann då en handling som som delvis rör Petter Spilhammar. Brevet är skrivet av en Lars Pihlträä och avsnittet om Spilhammar, som är insprängt i slutet av dokmentet, lyder:
 
..Elliest och att Sal. Ryttmester Petter Spilhammar hafft i lÿfstÿd 1/2 hemman Talby i Askers Sokn och 1/4 Nyboda uthi Sköllersta Sokn, och han så wäll som des hustru igenom döden afgångne, ….. iag icke uthan desse hemman med innewarande åhr räntta Kongl. Maij:t och Cronan heemfaldne ähr... Hela dokumentet daterat  Örebro den 18.8.1677 (http://picasaweb.google.se/lepoemo/SpilhammarDokumentDaterat1881677?feat=directlink) har jag lagt ut i mitt Picasa webbalbum.
 
Här behandlas vad som ska hända med (räntan av) dessa hemman sedan innehavarna och rusthållarna har dött. Jag tolkar det som att de återgår till Kungl. Maj:t & Kronan. Hemmanen tillhörde ju krigsmakten (rytteriet) och kunde inte ärvas på samma sätt som vanliga hemman.  
 
Utan att gått igenom alla inlägg (och läst in mig igen) är detta, vad jag förstår, inget nytt under solen.  
 
Birgitta: För du har väl uppgifterna redan om hemmanen och har undersökt domboksprotokollen från Asker och Sköllersta?
 
Men jag tror säkert att det kan finnas fler handlingar i Örebro länsstyrelses arkiv som rör Spilhammar, så den källserien kan det vara värt att undersöka lite närmare.
 
Jag har f ö funnit ett par andra handlingar som ev. kan ha relevans i jakten på Petter Spilhammars anor. Återkommer!
 
Trevlig och skön pingst!
 
Hälsar
/Leif