NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-06-23, 21:42
Hej Birgitta,
 
Uppgiften ang. Lars Larsson Spilhammar kan då betyda att han är Lars Anderssons son.  
 
Det har tydligen inkommit en Lars Andersson till mellan 1640-1647. Eller också har Lars utan patronymikon 1640 fått hela namnet utskrivet 1647. Det är förstås svårt att avgöra vem som är vilken av dessa. Men tre har kunnat urskiljas, varav i alla fall två tycks bruka landshövdingens jord. Huruvida Lars Andersson Majors Rostaängen också tillhörde Gustaf Leijonhufvud, vet jag f n inte. Men enl. uppgifterna ovan, ingick inte detta område på väster i godsinnehavet.  
 
Jag mejlar över den översiktliga förteckningen för Örebro Rådhusrätt och magistrat. Nu for jag med osannning när jag skrev att jag fotograferat hela arkivförteckningen. Det är bara den översiktliga delen jag digitalfotat. Dessutom får du de tre första sidorna som innehåller förvaltningshistorik och beståndet (som f ö Björn Asker står bakom). Observera att jag fann protokoll för Rådhusrätten i Örebro läns häraders gemensamma dombok (vol. 14). Jag vet inte om de har inbundits där av misstag eller om dessa finns i båda källserierna. Kanske bäst att kontrollera detta så du inte missar någonting.
 
Lycka till!  
 
Mvh
 
Leif