NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-04-21, 21:38
Jag böjer mig för Höga Överheten! (http://aforum.genealogi.se/discus/clipart/wink.gif)  
 
Jag har inte excerperat mantalslängderna systematiskt under ett antal år som du tycks ha gjort. Det skäl du nämner till varför Lars Andersson inte kan vara bosatt i Smedjebacken verkar mycket trovärdigt. Den karta jag återgett ger en missvisande bild av hur staden såg ut (förstår jag nu). Man kan få uppfattningen att området Norra staden var obebyggt, men så är det inte. Kontollerade en karta från 1652 av Johan Toring (Lantmäteriverket, Historiska kartor) och där finns bl a bodar och byggningstomter inom Norra staden. Smedjebacken är inte alls vara utmärkt. Således omvända förhållande jämfört med ovanstående karta. Detta stöder också ditt antagande.  
 
OK. Vi vet för närvarande inte med säkerhet varifrån namnet kommer. Men vapenskölden då på Per Spilhammars gravsten - ger inte den ett belägg för att han har sitt ursprung bland spiksmederna? Jag tycker absolut att det är en spikhammare och två spikar avbildade. Varför skulle han låta ingravera detta i vapenskölden (och efterlevande i gravstenen) om han inte hade någon anknytning till spiksmide?  
 
 
Gravsten över Petrus Spilhammar och Ingrid Bengtsdotter Kruse i Berg 1662. Foto: Arne Holmer 1981 [Sköllerstabygden 2, Saxonarkivet, Örebro Stadsarkiv].  
 
Jag tycker avslutningsvis att det skulle vara mycket intressant att - trots eller tack vare vad som kommit fram senaste dagarna - excerpera jordeboken 1647 för Gustaf Leijonhufvuds gods. Om även hans ägor i staden uppräknas, kanske vi kan få ytterligare uppgifter gällande personerna i domboksnotisen från 1653 - inte minst Lars Andersson Spilhammarn - eftersom de tydligen finns där redan 1647.
 
Jag tackar dig Lotta så länge för ett omtumlande, stimulerande och givande meningsutbyte och önskar skön vår!